Automatiek populair in coronatijd

Actueel |
14 mei 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Facebook ‘t Goude Hooft

De automatiek is populair in coronatijd. Omdat bij de verkoop van gerechten en snacks nauwelijks fysiek contact plaatsheeft én er sprake is van straatverkoop, neemt de animo voor eten uit de muur toe.

Onlangs opende bij de luxe restaurant-herberg annex hotel ‘t Goude Hooft aan de Groenmarkt in Den Haag een nieuwe automatiek onder de naam Bites to Go. ‘t Goude Hooft verkoopt hier onder meer zijn huisgemaakte kalfs-, kaas-, runder-, groente- en garnalenkroketjes. Gasten kunnen de kroketten (geprijs vanaf € 2,25) betalen met zowel pin als creditcards.

Het Haagse restaurant is niet de eerste die in coronatijd de automatiek inzet als aanvulling op de magere omzet tijdens de (gedeeltelijke) lockdowns. Verschillende restaurants, zelfs een enkel sterrenrestaurant, lieten de afgelopen maanden automatieken plaatsen om gerechten en snacks te kunnen verkopen ondanks de beperkingen door corona.

De automatiek bij ‘t Goude Hooft in Den Haag werd geplaatst door ADM Automaten in Geldrop, het bedrijf van ondernemer Jos Klinkers. Klinkers loopt al enkele tientallen jaren mee in het automatiekenvak. Ook in de VS bloeide de belangstelling voor de automatiek op: hier kwam onder meer een automatiekformule uit de startblokken die vanuit loketten dumplings verkoopt.