Wat als… robots friet en snacks gaan bakken

Actueel, Video's |
6 december 2023 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

Eerste automatische frituurkeuken komt eraan

Serveerrobots als extra handjes in de bediening. Maar wat als… robots friet en snacks gaan bakken? Het komt dichterbij: in het voorjaar van 2024 is naar verwachting de eerste automatische frituurkeuken gereed. Robots worden een extra hulpmiddel voor cafetariahouders, verwacht Jouke Wijdoogen van Lokettaria.

De bedieningsrobot blijkt vaak een leuke klantentrekker te zijn. Vooral als kinderen weten dat er een in jouw cafetaria is; daar willen ze met hun ouders gaan eten. Wat kunnen we nog meer van robots in de frituurbranche en in de rest van de horeca verwachten?

Onbemande frituurzaken

Is het mogelijk dat ze friet en snacks gaan bakken die precies overeen komen met de ingevoerde bestelling? En waarvan je de exacte bereidingstijden en temperatuur in kunt stellen volgens het Just In Time (JIT)- principe? Of staat er straks geen mens meer achter de frituur maar krijgen we te maken met onbemande frituurzaken?

Lokettenwand

Dat laatste komt steeds dichterbij als het gaat om locaties met veel bezoekers die in een korte tijd snel moeten worden geholpen. Denk daarbij aan pretparken en evenementen. Hier staan al loketautomaten waar bezoekers zelf hun snacks (met saus naar keuze) uit de automaat halen. Waar nu nog mensen in de productielijnen staan achter die lokettenwand, kunnen robots een handje gaan helpen. Bijvoorbeeld met het uit de koeling halen van de producten en het frituren.

Automatische frituurkeuken

Bij Lokettaria zijn ze volop mee bezig met robotisering. We schreven er al eerder over bij Frituurwereld en vragen Jouke Wijdoogen van Eyemation, het bedrijf dat zich bezighoudt met industriële automatisering, om een update. “Onze automatische frituurkeuken is waarschijnlijk in mei gereed. Robots halen hier de kroketten uit de vriezer, frituren deze en daarna gaan ze in een loketautomaat.” De robots doen ook aan kwaliteitscontrole en verwijderen snacks die na een bepaalde tijd niet verkocht zijn.

450 producten per uur

Deze nieuwe loketautomaat-unit die nu nog in de werkplaats staat, wordt voorzien van glas. Bestellers kunnen zo met eigen ogen zien hoe de robots hun werk doen. “Zo kunnen we 450 producten per uur bereiden. Dat scheelt vijf tot zes mensen aan personeel.” En daarmee is het nog niet klaar. De volgende stap wordt een robot die aardappels schilt en een automaat waaruit een dienblad te voorschijnkomt met de bestelling.

Hulpmiddel

Wijdoogen verwacht dat de geautomatiseerde frituurkeuken vooral bij high traffic locaties met een beperkt assortiment uitkomst biedt. Voor cafetariahouders is de robotisering vooral een handig hulpmiddel. Bijvoorbeeld voor het bijvullen van de loketautomaten. Zo’n robot kan via een kleine automatische bakunit zo’n 100 producten per uur aan. Dat zorgt voor snelheid en een besparing op de arbeidskosten.

Meer over