Bicky wekt beroering

|
21 december 2019 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Bij onze zuiderburen is hij net zo beroemd als de Big Mac van McDonald’s en de Giant van Quick. De Bicky Burger, de burgersandwich die al tientallen jaren wordt verkocht in veel frituren. Het zal veel ‘Ollandse frituurprofessionals zijn ontgaan; dit najaar ontstond veel beroering over een reclamecampagne van Bicky Burger.

Dat kwam door een cartoon: hierop is te zien hoe een man een vrouw een vuistslag toedient, omdat er sprake is van een nep-Bicky, een “fake Bicky” dus. Vooral op sociale media was de verontwaardiging groot. Er waren echter ook positieve reacties: mensen die dit overdreven beeld beschouwen als over-de-top-humor. De Vlaamse ombudsvrouw voor genderzaken zei over de cartoon in de media: “Dit druist in tegen de boodschap die Vlaanderen probeert uit te dragen.” Bicky Burger schrok van de aandacht en liet in een verklaring weten: “We willen geweld tegen vrouwen absoluut niet promoten en keuren dit ten strengste af, eender welk geweld trouwens.”

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 14 – Winter 2019-20