Manneken Pis: van vijf naar acht vestigingen

Actueel |
16 februari 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Manneken Pis in Leidschendam.

Manneken Pis breidt uit van vijf naar acht vestigingen. Het verse friet-concept van Albert van Beek opende eind december een nieuwe vestiging in Mall of the Netherlands in Leidschendam, Nederlands grootste winkelcentrum. Als het centrum officieel helemaal opent, eind maart, komt er nog een tweede outlet in een foodcourt. Daarnaast krijgt Manneken Pis een nieuwe zaak op de Nieuwendijk in Amsterdam.

Vooral de outlets in Mall of The Netherlands krijgen een bijzondere uitstraling. Ze doen denken aan de gouden jaren van de cinema: er zijn elementen verwerkt uit bioscopen van weleer. Mall of the Netherlands daagde ondernemers uit met een bijzonder ontwerp te komen. Daarom, zegt Van Beek, wijkt het design af van zijn relatief nieuwe huisstijl op onder meer Utrecht CS.

Amsterdam

Naar een tweede locatie in Amsterdam was Van Beek al tien jaar op zoek. “Maar vanwege beperkingen voor de zogenaamde categorie Horeca-1, zijn locaties schaars. Aan de Nieuwendijk komt mijn nieuwe vestiging op een plek waar eerst Subway was gevestigd.” In beide outlets in Leidschendam verkoopt Manneken Pis tevens fish & chips. Vanwege de beperkte oppervlakte, zal dit aan de Nieuwendijk niet het geval zijn.

Corona

De investeringen hebben niets te maken met de verwachte stormloop op de horeca als de lockdowns voorbij zijn. Van Beek: “Met Leidschendam was ik al bezig voordat corona begon. Deze mogelijkheden kwamen gewoon voorbij. Hoewel het niet in mijn bedoeling lag meer vestigingen te openen, ging het ondernemersbloed toch kriebelen toen deze kansen zich aandienden.”

Goed Gefrituurd

De vijf oudere vestigingen van Manneken Pis staan alle vermeld in de Nationale Smulgids, omdat ze het keurmerk Goed Gefrituurd hebben. Van Beek wil het keurmerk ook voor zijn nieuwe oulets. Van Beek: “Friet wordt nog altijd veel te goedkoop verkocht. Dus moet je ervoor zorgen dat je richting de consument de best mogelijke kwaliteit en beleving uitstraalt. Dat geldt voor een kop koffie, het geldt ook voor friet. Het keurmerk draagt ertoe bij om aan je totale product meerwaarde te geven.”