Local sourcing bij frituurspeciaalzaken

Actueel |
21 maart 2019 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Screenshot / Van Gogh Frites

Streekproducten, producten met ingrediënten uit de eigen omgeving. In hoog tempo veroverde local sourcing de afgelopen jaren de horecakeuken en ook de nodige frituurspeciaalzaken. In navolging van onder meer Alida’s Smulpaleis in Roden, bracht onlangs Arn Zuyderduin van Vlaamse Friteshuis Van Gogh in Amersfoort met een videofilm in beeld hoe zijn kroketten met lokale ingrediënten tot stand komen.

In de video is goed te zien waar Abraham tegenwoordig steeds vaker de mosterd haalt. Arn Zuyderduin gidst de kijker langs leveranciers in de buurt. De video is te zien op Van Goghs Facebook-account (@vangoghfrites). De drie jaar oude video over het draaien en roken van de hotdogs van Alida’s kun je nog steeds bekijken door op You Tube te zoeken op “Alida’s hotdogs”.
Bij veel Met Goud Bekroonde ambachtelijke producten in de frituursector zijn vaak ook lokale leveranciers, slagers of bakkers betrokken. Veel frietzaken van de nieuwe lichting betrekken hun ambachtelijke toeleveranciers bij hun marketing en reclame. Dat dit voor beide partijen versterkend kan werken, toont de kleine keten Frietboutique aan. De aardappelboer in Haarlemmermeer die rechtstreeks aan de zaken levert, specialiseerde zich en presenteert zich als specialist met zijn website Frietaardappels.nl.

Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 11 – Voorjaar 2019