M2M: ‘Maaltijdbezorging grote drijver van fastservice-omzet in 2022’

Actueel |
23 juni 2022 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Shutterstock

Het segment fastservicebedrijven groeit dit jaar spectaculair. Ten opzichte van voor-coronajaar 2019 zal in 2022 zelfs sprake zijn van een omzettoename van circa 30 procent. Maaltijdbezorging is de grote drijver, want de omzetgroei komt vrijwel geheel op het conto van bezorging.

Dit becijferde bureau More2Market (m2m) aan de hand van de meeste recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek en het FoodService Instituut Nederland. Tot het segment fastservice worden niet alleen Amerikaanse fastfoodrestaurants gerekend, maar ook de bezorgspecialisten (zoals pizzaketens) en cafetaria’s horen bij deze groep bedrijven. More2Market betrok de cijfers van het eerste kwartaal op heel 2022 om een prognose te kunnen maken voor het lopende jaar.

‘Zonder bezorging stilstand’

Indien thuisbezorging niet wordt meegerekend, valt 2022 vergeleken met 2019 een stuk magerder uit. De reguliere omzet in de fastservicebedrijven groeit dan met nog net geen één procent. Indien voor alle horecabedrijven alleen wordt gekeken naar de groei zónder delivery, zou de omzet in 2022 zelfs iets lager uitkomen dan drie jaar geleden.

Voorbehoud: inflatie

Bij deze cijfers moet vanzelfsprekend wel een voorbehoud worden gemaakt. Immers: de inflatie is hoog als gevolg van onder meer van hogere energietarieven en duurdere ingrediënten en grondstoffen (waaronder verpakking, een belangrijke kostenfactor bij delivery). Dit betekent dat in de horeca de verkoopprijzen ook snel stijgen. Hogere prijzen vertalen zich in groei van de omzet, maar zeggen uiteindelijk niets over het volume (de hoeveelheid verkochte producten).

Groei gemiddelde omzet ketens

More2Market zette ook de gemiddelde omzetten van enkele bekende restaurantformules op een rijtje. Hierbij worden de verwachte cijfers voor 2022 vergeleken met de omzetten van 2018 op basis van de FSIN Food 500 uit 2019. De gemiddelde omzet van McDonald’s gaat van ruim 3,8 naar meer dan 4,3 miljoen euro. De omzet bij Domino’s Pizza stijgt per outlet van 667 duizend euro gemiddeld naar 944 duizend euro. De horeca als geheel zal in 2022 ongeveer 9,8 procent meer omzet behalen dan in 2019. Vergeleken met coronajaar 2021 neemt de horecaomzet dit jaar toe met 45 procent.