Food-to-go: een snelle groeimarkt

Actueel |
21 september 2019 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Spar Express / Foto Spar

Compacte food-to-go concepten zijn bezig aan een snelle opmars in ons land. Het gaat om foodformules met een smal assortiment, weinig vierkante meters én snelservice. Zowel vanuit de horeca als vanuit de foodretail (supermarkten) verovert food-to-go snel terrein.

Lunchconcept Bagels & Beans lanceerde in Utrecht zijn nieuwe formule Bagels & Beans aGoGo. Het is gericht op de snelle verkoop van warme bagels met eigentijds beleg als rookkip-avocado en truffel-bospaddenstoelen en Thaise curry. Bagels & Beans aGoGo is gevestigd naast een fullsize zaak van de formule. Eerder al lanceerde keten Happy Italy (grootschalige restaurants, scherpe prijzen) een kleine variant van zijn formule onder de naam Happy Italy To Go. De meest in het oog lopende groeier komt echter uit de retailhoek. Supermarktmerk Spar ging nog maar enkele jaren geleden met zijn concept Spar Express de concurrentie aan met de gemakswinkels van AH to go. Bij beide is sprake van een mix van kruidenierswaren en producten voor directe consumptie. Spar Express opende eerder dit jaar al zijn honderdste vestiging. Met name bij tankstations zet de expansie de laatste maanden snel door. Eind dit jaar moeten er 150 tot 170 vestigingen zijn.

Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 13 – Najaar 2019