Meer vegasnacks in cafetaria, maar volume nog altijd gering

Actueel |
6 maart 2024 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Het aanbod aan vleesvervangers en vegasnacks in de cafetaria groeit. Dat merken de vaderlandse snackbarformules. Ook wordt echter aangegeven dat het totale volume nog altijd gering is. Exacte aandelen zijn bovendien moeilijk te geven. Immers, het basisproduct friet is natuurlijk altijd al plantaardig.

Rogier Janssen van Kwalitaria zegt in deze campagneweek Week Zonder Vlees & Zuivel: “De vraag naar vegetarisch groeit nog steeds. De ruim 135 Kwalitaria-vestigingen hebben een steeds uitgebreider vega-assortiment met onder andere burgers, snacks en friet specials. Lekker voor de veggies, vleeseters én flexitariërs.”

Geen schokkende hoeveelheden

Kwaliteit en smaak staan bij Kwalitaria altijd voorop, aldus Janssen. “We voegen niet zomaar producten toe aan ons assortiment omdat ze vegetarisch zijn. Dus we testen en proeven heel wat af. Daarnaast werken we samen met erkende leveranciers, zoals Mora, De Vegetarische Slager, Like en Vivera. Vorig jaar zijn er online ruim vijf keer zoveel vegetarische burgers besteld als het jaar daarvoor. En ook op het gebied van vegetarische snacks zien we een mooie groei van ruim 30 procent.”

Ralph Markwat van FHC zei in interview enige tijd geleden dat bij Foodmaster en Family geen schokkende hoeveelheden vleesvervangers en plantaardige snacks over de toonbank gaan. “Natuurlijk verkopen ook wij groentekroketten,” zei Markwat. “Maar ik snap er soms niks van waar al die vegasnacks blijven. Want bij ons is het aandeel verwaarloosbaar.”

Geen early adopters

Er waren de afgelopen tijd jaren bij dat de verkoop van vleesvervangers met 68 procent groeide. “Maar 68 procent van bijna niks, is natuurlijk nog niet veel.” Markwat wijst er in het interview bovendien op dat cafetaria’s niet behoren tot de early adopters. Dit komt mede doordat cafetaria’s vooral in de dorpen en landelijke gebieden sterk vertegenwoordigd zijn, terwijl de voortrekkers van een plantaardiger dieet juist mono-formules in de steden zijn, aldus de FHC-voorman.

Verhage haakt op een eigen wijze in op de campagne Week Zonder Vlees, die nog tot en met 17 maart duurt. Verhage legt echter naast vega de nadruk op kip, omdat ook kippenvlees aanmerkelijk ‘planeetvriendelijker’ is dan rundvlees en varkensvlees.

De boodschap van Verhage: “Yes, de Kip & Vega Meepakkers Weken zijn begonnen! Een kipcorn, groentekroket, oesterzwamkroket, kaassouflesse of bamischijf voor maar €1,50. Scoor de komende weken lekkere deals uit het kip & vega assortiment.”

Foto: vegagerechten Kwalitaria FFC