“Snackbar een uitstekende plek voor een plantaardige keuze”

Actueel, Achtergrond |
21 februari 2024 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

Van 4 tot en met 10 maart is de zevende editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. Het is dé jaarlijkse campagne voor duurzame gedragsverandering in Nederland. De campagneweek promoot een flexitarisch eetpatroon waarin vlees, vis en zuivel worden afgewisseld met plantaardige alternatieven.

door Isabel Boerdam, initiatiefneemster *)

Door Nederlanders uit te dagen een weekje vlees en zuivel over te slaan, wil de organisatie hen laten proeven en ervaren dat plantaardig eten allesbehalve saai, smaakloos of ingewikkeld is. Elk jaar wordt er geprobeerd een zo groot mogelijke groep deelnemers te bereiken. Met succes: in 2023 deed maar liefst één op de zes ofwel 17 procent van de volwassen Nederlanders mee.

Hoezo plantaardig?

Maar wat is eigenlijk het idee achter deze week? De huidige hoeveelheid vlees en zuivel die we consumeren, leidt tot overmatige uitstoot van broeikasgassen die verantwoordelijk zijn voor de klimaatcrisis. Door vandaag nog actie te ondernemen en je eetpatroon aan te passen, kun je een groot verschil maken. Deelnemen aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is een kleine moeite, maar heeft wèl een grote impact.

76 kilometer besparen

Door een weekje vlees en zuivel te laten staan. bespaar je namelijk wel 76 kilometer autorijden aan CO2-uitstoot. Maar natuurlijk gaat het vooral om de impact op de lange termijn. Zo’n acht op de tien deelnemers aan de campagne geeft namelijk aan na deelname minder of zelfs helemaal geen vlees meer te willen eten. Tel maar uit die klimaatwinst!

Daarnaast heeft een plantaardig(er) voedingspatroon óók nog eens gezondheidsvoordelen. Het zorgt namelijk voor een lagere bloeddruk en een verminderd risico op hart- en vaatziekten. En laten we niet vergeten: de koeien, varkens, kippen en andere dieren zijn je ook dankbaar.

Frituurwereld en frietje

Frituurwereld staat als mediapartner met banners en promotie stil bij de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel 2024. Maar hoe kan jouw frituurwereld een steentje bijdragen? Mensen zijn gewoontedieren, vooral als het om voeding gaat. Veranderingen kunnen daarom gevoelig liggen.

Maar wat is er nou een typischer Nederlandse gewoonte dan het eten van een frietje? Het is immers in de grond van de zaak een aardappel en dus plantaardig. Veel snacks bevatten bovendien relatief weinig vlees en hebben tegenwoordig bijna allemaal wel een vegetarisch alternatief. Daarom vormt de snackbar ook verder een uitstekende plek om mensen aan te moedigen eens een plantaardige optie te ontdekken.

Draag een steentje bij!

Doe mee! Draag ook je steentje bij aan deze groene beweging door mee te doen aan de Week Zonder Vlees & Zuivel met jouw zaak. Dat kan op verschillende manieren: van het schrappen van vlees van je menu tijdens de campagne tot speciale aanbiedingen of het geven van korting op plantaardige en vegetarische opties.

Hoe je meedoet bepaal je natuurlijk zelf. Jouw deelname maak je eenvoudig zichtbaar door middel van de gratis te downloaden communicatietoolkit Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, die de campagne speciaal voor Frituurwereld aanbiedt.

In deze toolkit vind je speciaal ontworpen promotiemateriaal zoals posters, flyers en banners. Deze zijn gemakkelijk af te drukken of kunnen worden getoond op digitale schermen in de zaak, waardoor de vleesvrije opties tijdens de campagneweek extra in de schijnwerpers staan. Op naar 4-10 maart, samen maken we het verschil! We vinden het leuk om te horen als je meedoet, dus mail ons vooral op netherlands@weekwithoutmeat.eu.

*) Isabel Boerdam organiseert sinds 2018 de Week zonder Vlees, nu de Week zonder Vlees & Zuivel, en is schrijfster van het kookboek De Hippe Vegetariër. Foto: dehippevegetarier.nl.

Download hier de toolkit

Weekzondervlees.nl

Meer over