Bekend beeld: als economie kwakkelt, presteert fastfood het beste

Actueel |
3 maart 2023 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Shutterstock

Van alle horecasegmenten, hebben de fastfoodrestaurants in de laatste drie maanden van 2022 de grootste omzetstijging laten zien. Uit de cijfers die het CBS deze week publiceerde, blijkt dat de omzet met 4,8 procent steeg, terwijl de totale horeca slechts 0,1 procent beter scoorde dan in het derde kwartaal van vorig jaar.

Tot het segment ‘fastfoodrestaurants’ behoren in de definitie van het Centraal Bureau voor de Statistiek niet alleen Amerikaanse quick service restaurants, maar ook cafetaria’s, lunchrooms, shoarmazaken en ijssalons. Het is een bekend beeld: in tijden dat de economie hapert en kwakkelt, presteren fastfoodbedrijven doorgaans langere tijd nog tamelijk positief. Uitgesproken negatieve resultaten boekten cafés en hotels in de laatste maanden van 2022: hun omzet daalde vergeleken met de periode juli tot en september vorig jaar.

Effect van prijsstijgingen

Dat de omzet van fastfoodrestaurants steeg, is niet verwonderlijk. Immers: als gevolg van gestegen inkoopkosten en andere lasten, voerden bedrijven in dit segment volop prijsverhogingen door. Omzetstijgingen betekenen dus niet automatisch dat er ook méér verkocht wordt. Voor de horeca als geheel daalde het volume ofwel de hoeveelheid verkochte producten volgens de berekening van het CBS met 1,3 procent. Het segment ‘fastfoodrestaurants’ zag echter het volume juist licht groeien: aangenomen mag worden dat met name Amerikaanse quick service restaurants profiteerden.

Het CBS stelt dat de horeca in zijn algemeenheid wat negatievere verwachtingen heeft dan in mei vorig jaar het geval was. Uit onderzoek dat in november vorig jaar is uitgevoerd, komt naar voren dat beduidend minder horecaondernemers dan in mei 2022 verwachten dat hun bedrijf nog minstens een jaar zal bestaan.

Voedselprijzen weer flink gestegen

Het CBS kwam ook met nieuwe ramingen over de inflatie. Voor consumenten stegen de prijzen in februari met 8 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Opnieuw stegen echter de prijzen van voeding, dranken en tabak (de zogenaamde genotmiddelen) fors. In januari 2023 waren ze 14,5 procent hoger dan in januari 2022, in februari lagen de prijzen zelfs 15,1 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar.

Meer over