ABN: “Druk op snackbarmarges, prijs fastfood loopt sterk op”

Actueel |
16 november 2022 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto: archief Frituurwereld / UZ Media

“Wanneer het doorberekenen van de kosten niet altijd even makkelijk is, geeft dit veel druk op de marges en winstgevendheid van de snackbars.” Dit schrijft ABN Amro in zijn sectorprognose voor de horeca. De bank waarschuwt verder voor het oplopen van de verkoopprijzen in de fastfood.

Volgens de bank is de fastfood als geheel, dus inclusief Amerikaanse restaurants en cafetaria’s, wél de enige horecasector die in 2023 beter zal presteren dan in 2019, het jaar voordat corona uitbrak.

“Minder last gehad van corona”

Fastfoodbedrijven in ons land zien in 2022 hun omzet toenemen met vijf procent. In het komend jaar zal de omzet volgens de bank met twee procent groeien. Ten opzichte van 2019, is fastfood zelfs het enige horecasegment dat in 2023 beter presteert dan in het jaar vóór corona. De omzet zal namelijk 10 procent hoger uitkomen dan in 2019. “Fastfood heeft veel minder last van de coronacrisis gehad dan restaurants en cafés,” schrijft de bank in een rapport.

“Prijs sterker gestegen dan in restaurants”

Aangenomen mag worden dat in 2023 de winstgevendheid van fastfoodrestaurants en cafetaria’s afneemt. Twee procent omzetgroei in 2023 is immers onvoldoende om de gestegen inkoop- en energieprijzen te compenseren.

ABN Amro waarschuwt echter voor het verhogen van de verkoopprijzen bij fastfoodbedrijven: “De kanttekening moet geplaatst worden, dat de prijzen van fastfood fors gestegen zijn. Ze liggen inmiddels bijna 33 procent hoger dan in 2015. De prijzen in gewone restaurants liggen in september 25 procent hoger dan in 2015. Door de gestegen prijzen is het de vraag of fastfood een goedkoper alternatief blijft.” Normaliter, zo constateert de bank, floreert fastfood juist bij economische tegenwind. Hierbij moet worden aangetekend: net als het CBS, rekent ABN Amerikaanse fastfoodbedrijven tot hetzelfde segment als cafetaria’s en lunchrooms.

“Gebukt onder energieprijzen”

Speciek over frituurspeciaalzaken, noteert de bank: “Ook in de fastfoodbranche is onzekerheid door de stijgende energieprijzen. Zo bleek eerder al dat snackbars in Nederland gebukt gaan onder de hoge energieprijzen en dure inkoop van producten als frikandellen en friet. Ook de prijs voor oliën en vetten is flink gestegen, in september 2022 lag de prijs bijna 32 procent hoger dan in september 2021.”

“Ouderen bezuinigen bij recessie méér op horeca”

Voor de horeca als geheel verwacht ABN Amro dat een fenomeen de kop op zal steken dat we uit eerdere crises kennen: omdat er een (milde) recessie op komst is, zal de consument extra bezuinigen op eten buiten de deur. Uit onderzoek blijkt: hoe ouder de consument, des te meer zal hij hierop bekrimpen.

“Historisch onderzoek toont aan dat in tijden van recessie de horecaomzet afneemt,” schrijft de bank. “Zo daalde het bruto binnenlands product (bbp) van heel Nederland tijdens de financiële crisis in 2009 met 3,9 procent, terwijl de omzet in de horeca afnam met 4,8 procent. Zodra het bbp weer steeg, nam de omzet juist weer extra toe.”

Meer over