6 tips om jonge klanten te trekken

Actueel, Achtergrond |
31 oktober 2023 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

Een kidsbox, een ballenbak of een bekende (voetbal)ster die jouw kindermenu aanbeveelt. Zo brengen veel fastserviceketens hun kindermenu’s onder de aandacht. Als zelfstandige cafetariahouder kun je de jonge klanten voor je winnen met wat aanpassingen op je kaart of assortimentsbord.

Foto iStock – kidsmenu

Tekst: Bianca Roemaat

‘Waar gaan we eten?’ Als ouders hun kinderen deze vraag stellen, wil je natuurlijk dat ze jouw eetadres als eerste noemen. Hoe krijg je het voor elkaar dat je ‘top of mind’ bent bij de jeugdige klanten?

Daar heb je geen mega-reclamebudget voor nodig. En ook geen Lionel Messi die jouw kidsmenu promoot zoals Hard Rock Café onlangs bekend maakte. En die kostbare kidsboxen met (plastic) speeltjes: zijn die nog wel van deze tijd als het om milieuvriendelijkheid gaat? Het kan anders.

Tip 1: maak een speciale categorie

Het is belangrijk dat je deze jonge klanten serieus neemt. Maak een aparte assortimentscategorie op je menupresentatie. Benoem deze: ‘Voor de kids’, ‘Kids specials’ of ‘Speciaal voor de kleine eters’. Door die laatste woorden, kun je trouwens meteen kleine eters zoals senioren aanspreken. Zorg ervoor dat je in deze categorie voor de jonge klanten niet meer dan 6 items plaatst. Zo voorkom je keuzestress, zo blijkt uit diverse onderzoeken

Tip 2: bied een combideal aan

Voeg een combideal toe: friet met een burger en een sapje. Zet deze onder- of bovenaan het rijtje. Of in een kader. Dan prikkel je de besteller en stimuleer je de bijverkoop.

Tip 3: denk aan plantaardige opties

Denk bij het samenstellen van de kindermenu’s ook aan het toevoegen van vegetarische of plantaardige/vegan opties. Zo kun je meer doelgroepen aanspreken en ouders zijn daar ook blij mee. Geef de plantaardige opties aan met een eigen symbool.

Tip 4: maak een aparte kinderkaart

Bied je plateservice in je frituurzaak aan? Maak dan een aparte kinderkaart. Vermeld hierbij wel de leeftijd: voor kinderen tot 12 jaar. Overweeg om de kaart als kleurplaat aan te bieden. Dan hebben de kinderen een kleurplaat voor thuis en denken ze daar ook nog eens terug aan het leuke bezoek aan je frituurzaak.

Tip 5: bied een ‘piratenbordje’ aan

Nog een tip voor wie een eetgedeelte in de cafetaria heeft: bied een ‘piratenbordje’ aan. Geef kinderen tot 2 jaar een bordje en laat ze zo gratis mee-eten met hun ouders. Een sympathiek gebaar dat voor tevreden kinderen en ouders zorgt. Verhoog zo de kans dat ze terugkomen. Vergeet niet dit aanbod op je kaart of menupresentatie te vermelden.

Tip 6: vermeld acties

Bied je de mogelijkheid om een kinderfeestje bij jouw in de cafetaria te houden? Maak hiervan melding op je lichtkrant, menupresentatie of kaart. Vertel wat jij doet voor jouw jonge gasten. Promoot dit ook op je sociale mediakanalen.

Deze tips zijn gebaseerd op het boek Boost je menukaart! Voor elke kaart een idee. Wil je hierover meer weten? Lees dan dit artikel dat eerder op Frituurwereld is verschenen.

Bestel het boek hier via de webshop: https://www.stoere-ideeen.nl/