Een jubileumactie houden? Let dan hierop!

Actueel, Achtergrond |
17 juni 2024 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

Restaurantformule De Beren viert haar 40-jarig bestaan met een aanbieding voor onbeperkt spareribs eten. Van 10 juni tot en met 18 augustus 2024 kunnen gasten op bepaalde dagen voor €19,84 onbelemmerd spareribs bestellen. Goed idee? Ja én nee. Hier moet je op letten als je een jubileumactie organiseert…

Door Bianca Roemaat

Jarenlang was het onbeperkt spareribs eten op dinsdag en donderdag een populair item op de menukaart van De Beren-restaurants. De keten met 48 restaurants en 32 bezorgrestaurants stopte vier jaar geleden met deze actie.

1. Speel in op nostalgie

Ter ere van het 40-jarig bestaan, keert deze ‘klassieker’ op de kaart terug. Door een ‘iconisch’ gerecht opnieuw aan te bieden, speel je in op emotie en nostalgie. Dat maakt het extra aantrekkelijk voor de gast en/of klant om het te bestellen.

2. Voeg extra woorden toe

Prijs het gerecht aan op je kaart, assortimentsbord, website en sociale media. Voeg woorden als ‘klassieker’, ‘iconisch’ en ‘nostalgisch’ aan de omschrijving toe. Kijk maar eens hoe ze dat bij De Beren doen: klik hier.

3. ‘Tijdelijk’ zorgt voor aantrekkingskracht

Het aanbod bij De Beren-restaurants geldt van 10 juni tot en met 18 augustus. De jubileumactie is alleen op maandag tot en met donderdag. Door het tijdelijk aanbieden van een gerecht, maak je het extra speciaal en daarmee aantrekkelijk. Doe dit op de dagen dat het wat rustiger is in je zaak en zorg zo voor meer traffic.

Tip: communiceer de actie en de voorwaarden duidelijk in je zaak en online.

4. Liever géén gekke prijs

De prijs van de spareribsactie bij de Beren-keten is €19,84. Met een knipoog naar het oprichtingsjaar 1984. Dat lijkt nostalgisch en oogt in eerste instantie als een scherpe prijs. Toch prikkel je de gast/klant hier niet mee. Uit diverse onderzoeken blijkt dat je beter geen cijfer achter de komma kunt zetten. Het menselijk brein kan dat lastig verwerken. Dus gebruik liever geen ‘gekke’ prijs. En laat ook het euroteken weg!

5. Calculeer goed

Daarnaast is de vraag of het prijstechnisch gezien wel uit kan om spareribs voor dit bedrag aan te bieden. Verdien je er nog wel genoeg aan? Dit is de reden dat veel frituurbedrijven met dit soort acties gestopt zijn. Ook vanwege de hoge inkoopsprijzen.

Tip: calculeer je jubileumactie goed van te voren. Of benader een leverancier om mee te werken aan je actie.

6. Denk na over de doelgroep

En dan nog even over dat ‘onbeperkt eten’. Is dat nog wel van deze tijd met het oog op voedselverspilling en de roep om minder vlees te eten? Wellicht bereik je met dit aanbod van onbeperkt spareribs eten wél een groep consumenten voor wie vlees te duur is geworden. Je kunt daarmee nieuwe klanten/gasten trekken.

Tip: bedenk van te voren wie je met je actie wilt bereiken. Is het een ‘bedankje’ voor je bestaande, trouwe klanten of wil je nieuwe klanten aantrekken? Zorg in ieder geval voor een goede, gastvrije ervaring. Dat vergroot de kans op terugkomende klanten.

Meer tips

Meer tips ten aanzien van pricing, het toepassen van menu-engineering, gerechtomschrijvingen en het inzetten van je menukaart als verkoop-, marketing- en communicatiemiddel vind je in het boek Boost je menukaart! Voor elke kaart een idee: klik hier voor stoere ideeën.

Foto: De Beren Holding

Meer over