7 tips voor de promotie van jouw producten

Actueel, Achtergrond |
27 juni 2023 |
Leestijd ± 2 tot 4 minuten
Assortimentsmuur Kwalitaria in Leiden, foto FFC.

Het assortimentsbord is een vaste waarde in veel cafetaria’s. Door aandacht te schenken aan de indeling, kun je deze nog effectiever inzetten als verkoopmiddel. Daarnaast helpen foto’s, krijtborden en het wijzigen van de benaming om de verkoop te stimuleren.

door Bianca Roemaat *

Je herkent het vast wel: er staat een nieuwe klant voor je counter die maar blijft kijken naar je assortimentsbord. Een duidelijk geval van keuzestress. Ondertussen loopt de zaak vol. Hoe kun je je klanten helpen om sneller te kiezen, zodat je fastservice kunt leveren?

1. Pas de indeling van het bord aan

De meeste cafetaria’s hebben zo 20 tot 30 items op hun assortimentsbord staan. Uit onderzoeken blijkt dat het helpt om dan de indeling aan te passen en rijtjes te maken. Vermeld niet meer dan 6 producten per rijtje.

Om een rijtje te maken, deel je je assortiment in verschillende productgroepen in: friet, loaded fries, saus, gepaneerde snacks, ongepaneerde snacks, broodjes, salades, frisdrank, milkshakes enzovoort.
Bij de indeling van die rijtjes is het aan te raden om de producten die je graag wilt verkopen, dus met de meeste winstmarge, boven en onderaan te zetten. Uit onderzoek komt naar voren dat die het meest worden gekozen.

Vind je het lastig om een indeling te maken? Kijk dan eens hoe vaak je hetzelfde woord, bijvoorbeeld ‘friet’ op je bord onder elkaar hebt staan (friet speciaal, friet pindasaus, friet kapsalon). Maak een categorienaam ‘friet’ en zet daaronder de opties (speciaal, pindasaus enzovoort). Minder tekst bevordert de keuzesnelheid.

2. Foto’s werken

Naast tekst, helpen beelden. Je kunt foto’s of (krijtbord) illustraties op je assortimentsbord plaatsen. Doseer de hoeveelheid. Zorg ervoor dat de foto in overeenstemming is met het product dat je serveert. Doe wat je belooft. Ook op je (tafel) menukaart kun je productfoto’s zetten. Plaats daarbij een korte omschrijving van het item.

3. Gebruik feedback van je klanten

Een mooi voorbeeld hoe je kunt inspelen op feedback van je klant, liet ondernemer Nick Goldenbeld uit Zutphen onlangs zien. Hij heeft kaartjes gemaakt met daarop foto’s van gerechten om mensen met dementie te helpen. Het idee ontstond nadat hij gemerkt had dat deze klanten moeite hadden met het lezen en kiezen via het assortimentsbord.

Krijg je vragen van klanten, probeer daar op in te spelen. Kijk ook eens met de blik van je klant naar je assortimentsbord of krijtbord. Is alles goed te lezen als je bijvoorbeeld aan komt lopen of voor de vitrine staat?

4. Zet krijtborden in

Die laatste methode werkt ook als je een goede plek voor je krijtbord zoekt. Plaats deze waar je klant bijvoorbeeld binnen komt of staat te wachten. Vang zo hun blik. Zet hierop bijvoorbeeld een combideal (maaltijd met drankje) of een schotel van de dag die je graag wilt verkopen. Krijtborden zijn hiervoor ideaal omdat je ze gemakkelijk aan kunt passen.

5. Verzin een andere naam

Heb je een product met een goede brutowinstmarge maar met een te lage verkoopfrequentie (een zogenaamde ‘slaper’)? Dan kun je dat item uitlichten via een (stoep)krijtbord of een tafelmenukaart. Het helpt ook om er een andere naam aan te geven.

Bij McDonald’s in de Verenigde Staten doopten ze in februari van dit jaar de Crispy Chicken Sandwich om in ‘The McCrispy’. De verkoop van het product steeg met dubbele cijfers, dankzij die naamsverandering (en wat marketing).

6. Zet je kaart online

Veel mensen starten hun horecabezoek online. Ze kijken van te voren op hun telefoon of er een fastservicezaak in de buurt is en gaan op zoek naar het assortiment. Zet je menukaart of assortimentspresentatie daarom op je website, je Facebook-pagina en op Google. Gebruik hiervoor geen pdf want die is lastig op je telefoon te lezen. Bovendien doet de voorleesfunctie voor blinden het dan niet. In je cafetaria kun je eventueel een QR-code naar je website op tafelkaartjes zetten.

7. Gebruik geen euroteken

Je ziet steeds vaker dat er geen euroteken op menukaarten staat. Het scheelt 10% omzet als je de € weglaat. Hoe dat kan? Uit onderzoek blijkt dat mensen letterlijk een pijnprikkel ervaren als ze die € steeds zien staan. Dus doe je klant geen pijn en laat het euroteken weg. Ook op het assortimentsbord.

Bianca Roemaat is horecajournalist en geeft samen met horeca adviseur Petra Venekamp trainingen en advies om je menukaart en productpresentatie te optimaliseren onder de noemer Boost je menukaart!

Meer over