“Omzet cafetaria’s stijgt in 2023, maar zomer was slap”

Actueel |
11 okt 2023 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Het gaat ook in 2023 goed met de omzet van cafetaria’s en andere frituurspeciaalzaken. Dit stelt bureau More2Market in zijn periodieke analyse van de branche. Tot en met september steeg de cafetariaomzet met 8,4 procent ten opzichte van 2022, ondanks een slappe zomer.

Foto: iStock

Opnieuw is volgens More2Market de groei bij online geplaatste bestellingen het sterkst. Die nam namelijk sinds september vorig jaar toe met 10,5 procent. Het aandeel van bestellingen die online worden gedaan, ligt inmiddels op ruim een kwart, aldus het bureau. Dit aandeel neemt gestaag toe. In 2021 lag het nog op 21,9 procent.

More2Market publiceerde de gegevens via platform Foodclicks. Het bureau baseert zijn analyse op kassadata van Next to Food uit 360 cafetaria’s. Het gaat hierbij om grotere bedrijven, want volgens NTF en More2Market vertegenwoordigen zij 20 procent van de totale Nederlandse cafetariamarkt.

“Slappe zomermaanden”

De groei online betekent wel dat het aandeel fysieke orders in de cafetaria afneemt. Zo noteerde More2Market voor juli een daling van 3,8 procent bij indoor-bestellingen. Voor augustus lag het percentage bestellingen ter plekke 2,2 procent lager dan in dezelfde maand vorig jaar.

Overigens lijkt het er sterk op dat zowel de omzet, het rendement als de hoeveelheid verkochte producten tijdens de regenachtige zomermaanden sowieso onder druk stonden. Het bureau meldt namelijk over juli en augustus: “De omzetten in juli en augustus lopen ten opzichte van 2022 nauwelijks uiteen, ondanks de prijsstijgingen die cafetariabedrijven hebben moeten doorvoeren.”

Stoppers en prijsstijgingen

Experts wijzen al langer op twee dingen. Ten eerste: de horeca past de prijzen onvoldoende aan bij kostenstijgingen, waardoor de winst onder druk komt. Ten tweede: prijsverhogingen zullen ervoor zorgen dat consumenten minder of minder vaak bestedingen doen in de horeca.

Onlangs bleek dat het aantal cafetaria’s in ons land de afgelopen jaren met ongeveer vijf procent is gedaald, vermoedelijk vooral door stoppende ondernemers. Het aantal vestigingen van franchiseformules loopt echter de laatste jaren nog sterker terug.

Meer over