FrietHoes haalt razendsnel €300.000 op voor nieuwe frietfabriek

Actueel |
30 okt 2025 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Ambachtelijke producent wil productie verviervoudigen zonder concessies aan kwaliteit

Het Haarlemse FrietHoes, bekend om zijn verse friet van Nederlandse aardappelen, heeft binnen een week het indrukwekkende bedrag van €300.000 opgehaald via crowdfundingplatform CrowdAboutNow. Ruim 180 investeerders droegen bij aan de uitbreiding van het bedrijf, dat in Nieuw-Vennep een nieuwe fabriek bouwt. Daar wil FrietHoes de productie verviervoudigen van 10 naar 40 miljoen porties per jaar.

Korte keten en ambachtelijke aanpak

Volgens directeur Marcel Joosten maakt de uitbreiding het mogelijk om de productieketen kort en beheersbaar te houden. “Dankzij de investering kunnen we onze processen verbeteren en toch de kwaliteit behouden waar FrietHoes om bekendstaat,” zegt hij. “We werken met verse, onbewerkte aardappelen van Nederlandse bodem, zonder toevoegingen of e-nummers.”

FrietHoes richt zich met name op horeca, festivals en evenementen. Joosten: “De chef in het restaurant blijft voor ons het belangrijkste ijkpunt. Als chefs kiezen voor authentieke producten, volgt de consument vanzelf.”

Van foodtruck tot fabriek

FrietHoes begon in 2010 als kleine Haarlemse onderneming van de broers Sebastiaan en Joost Hoes, die met hun winkel en foodtruck het “lekkerste frietje van Nederland” wilden maken: vers, met schil en zonder poespas. Inmiddels levert het merk aan honderden horecazaken en is het verkrijgbaar bij meer dan duizend supermarkten, waaronder Albert Heijn, DekaMarkt, Picnic en Poiesz.

De nieuwe fabriek in Nieuw-Vennep moet medio 2026 operationeel zijn. Als de crowdfundingcampagne – die loopt tot 13 november 2025 – het maximale bedrag van €500.000 haalt, investeert FrietHoes naast een nieuwe baklijn ook in een koelstraat.

Foto: Nederlands Frituurcentrum – Friet van FrietHoes in supermarkt