10 vragen aan de makers van Le Frique

Actueel, Achtergrond |
21 december 2022 |
Leestijd ± 2 tot 4 minuten
Pieter Stevense (r) en Frank Tjepkema, de makers van Le Frique, foto Charlotte Huiskes

Ze liggen gebroederlijk in de schappen naast de bekende frikandellenmerken bij de horecagrossier: de dozen van Le Frique. Pieter Stevense en Frank Tjepkema lanceerden in 2019 deze frikandellen. Hun missie: de horecamarkt verrijken met een culinaire frikandel.

10 vragen aan Pieter over deze culifrikandel die muzikale roots heeft.

door Bianca Roemaat

Vertel, hoe is Le Frique ontstaan?

“Frank en ik hebben beide iets met food. Ik werkte als bedrijfskundige en Frank als bankier. In onze vrije tijd volgden we een workshop ‘Van kop tot staart’ bij meneer Wateetons. Daarbij wordt een varken uitgebeend en moet je een gerecht maken. De meesten bereiden allerlei culinaire gerechten maar wij kozen voor een frikandel. Toen we na afloop alles mochten proeven, was de schaal met onze frikandellen als eerste op. Dat verbaasde ons en we dachten: daar moeten we iets mee doen.”

Hoe ging het verder?

“We vonden die frikandel interessant. Elke stad heeft wel een culinaire kroket maar waarom geen frikandel? Er zijn verschillende frikandellen op de markt maar er was nog landelijk verkrijgbare culinaire variant. Dat verraste ons want de frikandel is de nummer 1 snack in de snackbar. Dus gingen we ons verder verdiepen in dit product en de markt.”

Wat ontdekten jullie?

“Dat de frikandel als slagersproduct is ontstaan als een soort worst. Bij een klein aantal slagerijen en cafetaria’s wordt deze nog zo gemaakt maar de meeste frikandellen zijn op basis van seperatorvlees, het vlees dat van de botten wordt geschraapt. Wij zijn in onze keuken aan de slag gegaan om een recept te ontwikkelen met kippendijen, de beste delen van het varken en eigen kruidenmixen. Le Frique bevat geen e-nummers en andere toevoegingen.”

Le Frique gebroedelijk in de schappen naast de bekende frikandellenmerken bij de horecageossier

Wat hadden jullie voor ogen?

“De Holtkamp-croquet is ons voorbeeld. Dat willen we ook bereiken. Gezien onze ervaringen in de retailmarkt waar de marges als producent klein zijn, willen we ons exclusief op de horeca richten zodat zij zich ermee kunnen onderscheiden.”

Waar komt jullie merknaam vandaan?

“Frank en ik zijn muziekliefhebbers. Frank is zelfs drummer in een band. We kwamen op het idee voor Le Frique naar aanleiding van het nummer van de band CHIC: Le freak.”

Welke producten hebben jullie?

“We hebben eerst Le Frique classique, de oerfrikandel, ontwikkeld. Daarna volgden de smaakvarianten Unique (met venkelzaad), Cajun (met pittige kruiden). Verder hebben we een vegan variant van de classique. Deze is gemaakt van plantaardige eiwitten en jackfruit. Piet de Wit Snacks in Zoetermeer maakt inmiddels onze producten. Alleen de Pain le Frique, een culinaire variant op het saucijzenbroodje, maken we nu nog zelf. Daar zoeken we nog een producent voor.”

De ‘gewone’ frikandel kunnen we als duurzaam bestempelen omdat hierin seperatorvlees wordt verwerkt. Hoe zit dat bij jullie product?

“We gebruiken waar mogelijk Europees kippenvlees met sterren (van Beter Leven-keurmerk, red) en Nederlands varkensvlees. De jackfruit komt wat verder weg, uit Afrika, maar komt hier al versneden en gedroogd aan, dit scheelt dan toch een factor acht op de logistieke footprint.”

Aan wie verkopen jullie?

“Het is begonnen met een aantal haute fritures, onder meer in Rotterdam waar we ons bedrijf hebben. Maar ook chefs en restaurants zetten ze op hun kaart. Zoals Schilo van Coevorden van het Conservatorium Hotel in Amsterdam. Hij was onder de indruk van de Unique. Daarnaast serveren veel horecabedrijven onze frikandellen bij borrels en evenementen.”

De inkoopprijs is wel veel hoger als een ‘gewone’ frikandel. Is dat een drempel?

“Je ziet in de cafetariawereld veel haute fritures en frietboetiques. Dat zijn de plekken waar je onze frikandellen nu vooral tegenkomt. Le Frique zal nooit overal terecht komen; er ligt ook geen Holtkamp-croquette in elke cafetariavitrine.”

Wat is jullie missie?

“We willen de huidige frikandellenmerken niet uit de markt drukken. Met onze culinaire frikandel bedienen we een klein percentage horecabedrijven. Het is jammer dat het eten van gefrituurde snacks zoals de frikandel nog steeds als een ‘guilty pleasure’ wordt gezien terwijl de frikandel de populairste snack van Nederland is.”

Meer informatie: Le Frique.

Meer over