Vitrine: ambacht, delivery en energie

Achtergrond |
21 maart 2019 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

De snackvitrine is onlosmakelijk verbonden met het nationaal frituurerfgoed. De vitrine dient als opslagplaats voor de werkvoorraad. De vitrine is een instrument om de keuze van twijfelende consumenten te sturen. De vitrine is een showmeubel voor het assortiment. De snackvitrine is verder niet los te zien van actuele ontwikkelingen. Zoals de herwaardering van het snackambacht, de groei van maaltijdbezorging én de trend richting verduurzaming en energiebesparing.

Foto’s Frituurwereld

Om met dat laatste te beginnen: snackvitrines, zeker de wat oudere types, vreten op jaarbasis behoorlijk wat stroom. Volgens elektriciteitsbedrijven gaat het om gemiddeld ongeveer 15.000 kWh per jaar. Dat verbruik is met goed onderhoud en beheer wel terug te brengen, maar een lager verbruik dan circa 12.000 kWh is vrijwel uitgesloten. Zeker nu de energiebelasting stijgt en bedrijven met een hoog stroomverbruik worden verplicht te verduurzamen, kan de traditionele snackvitrine zomaar het kind van de rekening worden in een toenemend aantal bedrijven (zie ook het bericht op bladzijde 34).

Sta-in-de-weg

Daar komt nog bij dat de snackvitrine een sta-in-de-weg kán zijn nu maaltijdkoeriers in en uit lopen. Zo ervoeren althans de ondernemers van Plaza Jagershoef in Eindhoven hun koelshowmeubel; zij zullen vast niet de enigen zijn. De bezorgomzet van de Jagershoef explodeerde de afgelopen jaren. Het aandeel in de totale omzet groeit zienderogen. Ondernemers Theo van Gemert en Hugo van Wandelen pasten hun bedrijf steeds verder aan bij deze nieuwe realiteit. Om snel te kunnen acteren, namen zij de routing drastisch onderhanden. Zo ontstonden achter de verhoogde, verbrede en verder naar voren geplaatste toonbank twee gespiegelde werkruimtes, “twee bedrijven in één,” zeggen de ondernemers zelf. De linker werkruimte aan de bakwand wordt alleen gebruikt om bezorgbestellingen te bereiden en via de achterdeur te distribueren. De rechter werkruimte bedient afhalers en eters ter plekke. “Op zo’n hoge brede balie kun je makkelijker tassen met bestellingen kwijt,” motiveren Theo en Hugo. Om de omzetsnelheid te bevorderen, beperkte Plaza Jagershoef bovendien het aantal snacks ingrijpend. De vitrine sneuvelde door deze keuzes al enkele jaren geleden.

Tapaszaak

Naast deze ontwikkeling, zien we een andere. Her en der in het land zijn er frituurspeciaalzaken die zich niet met hun dienstverlening, maar met exclusieve ambachtelijke producten profileren. Je zou zelfs kunnen zeggen dat zij een beweging richting slow food maken. Dergelijke ambachtelijke frituurspeciaalzaken doen denken aan Spaanse tapasbars, waar de gekoelde showvitrine ook vaak een centrale plek inneemt. De vitrine speelt hier juist een vitale rol om de (niet zelden seizoengebonden) smaakmakers uit eigen keuken te presenteren. De snackvitrine, vaak klein en van een wat ouder bouwjaar, is hier onderdeel van een “nostalgische smaakbeleving”. We zien dit bij menig nieuwe, zogenaamde haute frituren, maar ook bij bedrijven als cafetaria Prinsen in Nieuw-Weerdinge, specialist in ambachtelijke kroketten, en Guilty Pleasures in Eindhoven. Bij Guilty Pleasures serveren snackmaker Peter en gastvrouw Jetty Verbeek de meest bijzondere snacks uit eigen keuken. Zoals een rendangkroket met Indische panir, een gepaneerde snack met een risotto van paddenstoelen en een smeuïge nasibal met een kern van Indische stoof. Hier geldt het credo “op = op”: de vitrine (foto links) speelt een belangrijke rol in de presentatie van het actuele aanbod. Nee, de rol van snackvitrine is niet uitgespeeld. Ja, de rol verandert door ontwikkelingen op de markt en in de samenleving.

Wil jij iets kwijt over jouw vitrine of wel/geen vitrine? Mail dan naar snackvitrine@frituurcentrum.nl

Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 11 – Voorjaar 2019