Verhage Waddinxveen: is het een lunchroom?

Achtergrond |
21 maart 2019 |
Leestijd ± 3 tot 5 minuten

Verhage is misschien wel het meest illustratieve voorbeeld van de evolutie van de frituur. De bakermat was ruim een halve eeuw geleden de oer-Rotterdamse snackbar van de broers Pim en Joop Verhage. In de jaren 1980 domineerde het geel/rood van McDonald’s. Eerder deze eeuw adopteerde Verhage elementen van La Place. Anno 2019 is Verhage een lunchroom waar de gast een warm welkom en verse lekkernijen wacht. Of is Verhage Waddinxveen tóch geen lunchroom?

Verhage telt nu 39 vestigingen in de Randstad. De Verhages concentreren zich in en rond de Drechtsteden en Rotterdam, de stad waar in 1967 de eerste Verhage-cafetaria startte. Verhage Waddinxveen ligt wat decentraler: het opende eind 2014 in het gloednieuwe winkelhart van het verstedelijkte dorp. De opening gebeurde nog onder de paraplu van Marco en Gisela Honsbeek, destijds tevens de eigenaars van Verhage Floriande in Hoofddorp. Verhage Waddinxveen eindigde eind 2015 meteen in de top van Snackkoeriers Cafetaria Top 100. Sinds 2016 zijn Joyce Swarts (27) en Carlos van den Berge (29) de franchisenemers. Beiden leerden ze het vak bij Verhage Floriande. Joyce begon daar op haar vijftiende, Carlos debuteerde toen hij achttien was.

Tekst en foto’s Ubel Zuiderveld

Nieuwe huisstijl

In het jaar dat Verhage zijn 50-jarig bestaan vierde, introduceerde het concept een nieuwe huisstijl. “Voor jou van Verhage,” is de simpele maar alleszeggende pay-off. De Verhage-zaken blonken altijd al uit door een grote betrokkenheid bij de buurt waar ze zijn gevestigd. Dat brengt de formule met deze slogan extra tot uitdrukking. Met zijn nieuwe huisstijl transformeert Verhage van cafetaria cq fastfoodrestaurant naar “allround eetgelegenheid”. Zeker, friet, burgers en snacks blijven belangrijk. Maar daarnaast zet de formule zijn salades, koffievarianten en luxe broodjes nadrukkelijker in de schijnwerpers. Het bedrijf van Joyce en Carlos is in november 2018 omgebouwd.

Lunchroom?

Joyce aarzelt even als ze een antwoord formuleert op de vraag onder welke noemer we Verhage Waddinxveen moeten scharen. “Nee, zeker niet meer onder cafetaria’s. De frituur en de afhaalfunctie zijn bij ons niet het belangrijkst. We moesten zelfs moeite moeten doen om klanten duidelijk te maken dat je bij ons ook friet en snacks kunt afhalen.” Zeker, steeds meer inwoners van de nieuwbouw rond het winkelcentrum aan het Gouweplein ontdekken Verhage als afhaaladres. “Maar toch,” zegt Joyce, “moeten we het veel méér hebben van de middaglunch dan van de avondspits. Misschien zijn we wel een lunchroom? Sinds de verbouwing in november is ons ovenvers afgebakken brood alléén nog maar belangrijker geworden. Datzelfde geldt voor onze tosti’s en onze uitgebreidere koffiekaart. Nee, bij ons staat zeker niet constant iemand achter de frituur.” Lunchroom dus? Verhage Waddinxveen past bij de tijdgeest waarin labels als “lunchroom”, “restaurant” en “cafetaria” niet meer belangrijk zijn. Als horecabedrijf anno 2019 moet je vooral zorgen dat je doelgericht inspeelt op elk eetmoment van de dag. Dat is precies wat Verhage doet met zijn vernieuwde bedrijfsconcept.

Groei

Het ontbreekt de jonge franchisenemers niet aan lef. Ze waren nog maar betrekkelijk kort ondernemer toen de nieuwe huisstijl een feit werd. Bijna tegelijk met de geboorte van hun eerste kind, diende zich bovendien de mogelijkheid aan hun bedrijf flink uit te breiden. De winkelunit naast Verhage Waddinxveen stond leeg. Joyce en Carlos kwamen zelf al tot de conclusie dat ze binnen vierkante meters tekort kwamen. Verwijzend naar hun grote ijshoek zeggen ze: “In de zomer zit ons terras regelmatig helemaal vol. Kinderen krijgen een ijsje, de ouders komen wat drinken. We hebben 80 terrasplekken. Maar we zaten met de beperking dat we binnen, bij slechter weer, maar 11 tafels hadden. Dus besloten we de winkelunit erbij te huren. Nu hebben we binnen ook ruim 80 zitplaatsen.”

Hart van de buurt

Verhage Waddinxveen schenkt bier. De kleine tap werd bij de verbouwing ingeruild voor een royalere bar. Daarnaast verkopen Joyce en Carlos enkele speciaalbieren. “We willen nadrukkelijk geen caféfunctie hebben. Je kunt bier bij het eten bestellen. Maar wij hanteren een strikt beleid. We staan niet toe dat jeugd hier komt om biertjes te drinken. We hebben de afspraak dat we alleen schenken aan gasten van 21 jaar en ouder. Gelukkig is het nog nooit nodig geweest dat we klanten moeten wijzen op deze regel.” Over omgang met gasten gesproken: het is juist dit aspect waardoor Joyce en Carlos zich als een vis in het water voelen. “Het is de allerleukste kant van ons werk, het contact met zoveel verschillende mensen.” De slogan “Voor jou van Verhage” spreekt beiden zeer aan. “Het past perfect bij de hart-van-de-buurt-gedachte die Verhage altijd al heeft.” Centraal in de buurt: wat dit betreft is het misschien niet zo vreemd dat Verhage Waddinxveen elke maandagochtend een Handwerkcafé heeft. “Soms is het rustig, een andere keer zitten er tien of vijftien dames te handwerken of kralen te rijgen. Ik doe zelf ook mee,” vertelt Joyce. Het Handwerkcafé brengt op rustige maandagochtenden reuring in de zaak. Het is trouwens één van de weinige rustige dagdelen. Joyce kijkt terug op haar bijna 15-jarige loopbaan bij Verhage: “Vroeger kwam het vaak voor dat je in je eentje in de zaak stond te wachten tot de piek, het moment dat je kon knallen. Nu is de drukte veel meer verspreid. We groeiden van 7 naar 18 medewerkers en moeten eigenlijk altijd wel met minimaal drie mensen present zijn.”

Frituur

Fraai is de wijze waarop Verhage zijn snacks, zoals de kroketten volgens de receptuur van Joop en Pim Verhage, en zijn friet serveert. Ze worden gepresenteerd op een bord met daarover ambachtelijk ogend bruin pakketpapier. Het is een lust voor het oog. Tijdens het bezoek trekt een actie met friet stoofvlees op bruin papier de aandacht. “O ja. Dat wordt wel besteld hoor,” zeggen Joyce en Carlos. Aan hun reactie is af te lezen dat het in Waddinxveen geen bestseller is. “Komt er een groep mensen eten, dan is er altijd wel iemand die friet bestelt. Maar de meesten kiezen voor de broodjes.” Verhage Waddinxveen heeft een compacte bakwand met 7 mandjes. Zal de investering in zo’n oven op den duur nog opwegen tegen de frituuromzet? Joyce en Carlos rekenden het eerlijk gezegd nog niet uit. “Ik geloof wel dat wij de Verhage zijn waar het aandeel broodjes het hoogst is en het frituuraandeel het laagst.” Over omzetaandelen gesproken: gaat Verhage Waddinxveen de bezorgmarkt op? Joyce en Carlos zijn stellig: “Als het aan ons ligt niet.”

Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 11 – Voorjaar 2019