Ook Nieuwsuur toont opeenstapeling van stijgende kosten voor frituristen

Actueel |
23 mei 2022 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

De flink toegenomen kosten voor frituurzaken blijven de media bezighouden. Arn Zuyderduin van Vlaams friteshuis van Gogh maakt de situatie visueel: voor Nieuwsuur stapelt hij alle producten op die duurder zijn geworden.

De toenemende kosten die van alle kanten op frituurbedrijven afkomen, zijn al een paar maanden onderwerp van gesprek in de branche. ING voorspelde dat consumenten de komende tijd nog eens een prijsstijging van 3 procent kunnen verwachten als ze de horeca bezoeken. Een aantal cafetaria’s, snackbars en frituurspeciaalzaken hebben de knoop inmiddels doorgehakt en de prijzen voor friet en snacks aangepast.

Prijstorentje

Voor Nieuwsuur laat Arn Zuyderduin van Vlaams friteshuis van Gogh in Amersfoort zien waar de hoge kosten vandaan komen. Hij stapelt een aantal producten op, een ‘prijstorentje’ van alles wat de afgelopen periode duurder is geworden: mayonaise, frituurolie, aardappels en verpakkingen. En wat nog niet eens onderdeel is van het torentje, is gas. “Ongeveer een half jaar geleden betaalden we hier zo’n 600 euro per maand aan gaskosten. Op dit moment is dat ruim verdubbeld naar 1250 euro.”

Gezonde onderneming

Dat alles maakt het onoverkomelijk dat de prijs aan de toonbank ook stijgt. Een ‘patatje met’ was in de zaak van Zuyderduin eerst 2,90 euro, en kost nu 3,70. “Dat is een behoorlijke prijsstijging. Maar het is wel nodig om gezond te kunnen blijven als onderneming.”

Frituristen in de media

Arn Zuyderduin is niet de eerst friturist die de frituurbranche in de media vertegenwoordigd. Stan Ophorst van Cafetaria Ophorst in Sprang-Capelle kwam aan het woord in De Volkskrant en Hart van Nederland, Sharon en Richard Biesma van het Hoofddorpsch Friethuys verwelkomden EenVandaag in de zaak en Wilco van Seccelen van Cafetaria ’t Hout in Mierlo-Hout was te zien bij RTL Nieuws.

Ambassadeursrol

Al deze ondernemers zijn lid van de Vereniging Professionele Frituurders. Vaak komt de media via ProFri met bedrijven in contact. De vereniging vraagt leden om als ambassadeurs voor de frituurbranche te fungeren. Media-optredens zijn daar – mits het past bij de ondernemer – een onderdeel van. ProFri wil samen met leden werken aan een positief imago van de sector en een gezonde toekomst voor de bedrijven.