“Nederlands frietaandeel op wereldmarkt daalt”

Actueel |
6 nov 2024 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

De Nederlandse frietproducenten zien hun aandeel op de wereldmarkt dalen. Dit geldt ook voor Belgische en Duitse frietmakers. Dit stelt vakplatform Boerenbusiness in een analyse. Wel krijgen de fabrikanten in de drie landen een betere prijs voor hun friet, aldus de analyse.

Hoewel de Amerikaanse producent Lamb Weston nog onlangs stelde dat de wereldwijde vraag naar friet daalt, is hiervan volgens Boerenbusiness geen sprake. De internationale vraag groeit nog wel degelijk. “Wereldwijd is de afzet van frites en andere bevroren aardappelproducten toegenomen,” aldus het vakplatform.

2,87 miljard kilo

Volgens Boerenbusiness exporteerden landen in de Europese Unie in twaalf maanden tijd 2,87 miljard kilo friet en andere aardappelproducten. Dat is volgens de analyse 3,4 procent minder in vergelijking met 2022/2023. “De grootste klanten van de Europese frietindustrie nemen maand op maand minder frites af,” aldus de analisten.

Daling export Saoedi-Arabië

Wel kochten zowel het Verenigd Koninkrijk als Noord-Amerika meer friet in de Europese Unie. Dalend is echter de export naar Saoedi-Arabië, na het VK de grootste klant van de Europese frietindustrie. De prijs per duizend kilo friet steeg wel flink. Die liep op naar op circa 1514 euro tegen 1416 euro een jaar geleden. Overigens zijn dit, vergeleken met eerdere jaren, uitermate hoge prijzen.

Groei bij Franse friet

Kampen belangrijke frietlanden als Nederland, België en Duitsland met een dalende wereldexport, dit geldt niet voor Frankrijk. Dat land zet juist meer friet af buiten de eigen grenzen. In Frankrijk neemt de productiecapaciteit bovendien ook zienderogen toe. Onder meer Belgische producenten bouwen nieuwe frietfabrieken bij hun zuiderburen.

Foto: persfoto McCain Foods Holland