int(78332)

Frietmakers houden focus vol op Azië

Actueel |
28 aug 2024 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

De grote frietmakers blijven focussen op de Aziatische markt. Vooral China blijft voor de producenten een groeimarkt van belang. De consumptie van friet groeit hier, vooral via de horeca, nog jaarlijks met 5 tot 10 procent. Zowel de Nederlandse als Belgische frietindustrie laat zich niet onbetuigd.

In zijn meest recente jaarverslag schrijft Aviko’s moederbedrijf Royal Cosun dat het vizier vol gericht blijft op “winstgevende groei van aardappelproducten, met de focus op toegevoegde waardegroei zoals gecoate frites en expansie in Europa en China”. Nadat een eerder frietavontuur van Aviko in China mislukte, is de producent nu goed vertegenwoordigd in het land en spreekt het zelfs van zijn “tweede thuisland”.

Verdrievoudiging productie

Al jaren maakt Aviko aardappelvlokken in een fabriek in Gansu. Ook nam Aviko, dat een verkoopkantoor heeft in Shanghai, ruim vier jaar geleden frietfabriek Hongyuan Louis over bij de stad Xilinhot in het uiterste Noorden van China. Om aan de groeiende vraag in China te voldoen, werkt de fabrikant uit Steenderen aan een nieuwe productielijn van de frietfabriek in Inner Mongolië, waardoor de jaarproductie van 50 miljoen naar 150 miljoen kilo wordt uitgebreid.

Belgen steeds actiever

Nu de Belgische frietproductie de Nederlandse volumes heeft overvleugeld, worden ook onze zuiderburen steeds actiever in Azië. Afgelopen zomer pakte VLAM (bureau voor marketing van Vlaamse landbouwproducten) groot uit op een vakbeurs die gericht is op China, Japan, Singapore en Zuid-Korea. Met de slogan Belgian fries, from the heart of Europe willen de Belgische frietmakers hun aandeel in de vier landen snel uitbouwen.

Influencers

VLAM richt het vizier van de frietmarketing al sinds 2020 op de vier Aziatische landen. Er wordt volop deelgenomen aan vakbeurzen en ook Aziatische influencers worden ingeschakeld om Belgische friet te promoten. België exporteert vele honderden miljoen kilo’s diepgevroren friet naar Japan, Singapore en Korea. Omdat China in eigen land steeds meer friet produceert, nam de Belgische uitvoer naar dit land juist iets af.

Foto: vlokkenfabriek Gansu, foto Aviko