Mag je een ziekmelding weigeren?

ProFri-partner aan het woord
6 jun 2024 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

Wat als een werknemer zich ziek meldt en je twijfelt als werkgever of de werknemer wel écht ziek is? In het geval van ziekte hebben we te maken met rechten en plichten vanuit zowel de werkgever als werknemerszijde. Aangezien je als werkgever het loon van een zieke werknemer door moet betalen, is het logisch dat je bij twijfel de situatie nader onderzoekt. Maar pas op, want een ziekmelding weigeren kan niet zo maar!

Putmans Next Level legt uit

Het is goed als je als werkgever een verzuimreglement hebt. Dit kan opgenomen zijn in de arbeidsovereenkomst, een apart document zijn of een onderdeel zijn van het bedrijfsreglement (personeelshandboek).

In dit reglement staan de richtlijnen over hoe je binnen de organisatie als werkgever en werknemer omgaat met ziekte en waar beiden partijen zich aan moeten houden. Dit moet wel bekend zijn bij de werknemers.

De werknemer moet de ziekmelding volgens de richtlijnen uitvoeren. Het ziet toe op de instructie over de ziekmelding tot het opvolgen van adviezen van de bedrijfsarts. Als het over de ziekmelding gaat zien we vaak dat het gebruikelijk is dat een werknemer zich telefonisch ziekmeldt bij de eigen leidinggevende én (schriftelijk) ziekmeldt bij de HR-verantwoordelijke. De leidinggevende mag vervolgens vragen naar een inschatting van de duur van de ziekmelding. Hierdoor kan de leidinggevende inschatten hoe hij de afwezigheid opvangt of vervangt.

Handelt de werknemer niet conform het verzuimreglement? Dan mag je als werkgever een consequentie en of sanctie opleggen. Als zich dit voordoet is het belangrijk om je goed te laten adviseren door een hr-adviseur of jurist.

Heb je twijfels bij de ziek melding van de werknemer? Bijvoorbeeld omdat je een vermoeden hebt dat de ziekmelding te maken heeft met een conflict tussen de werknemer en een andere collega en/-of de leidinggevende. Of omdat onlangs is besloten de werknemer geen salarisverhoging te geven of bijvoorbeeld het contract niet te verlengen. In dergelijke situaties adviseren wij om de arbodienst in te schakelen en deze i.c.m. een bedrijfsarts te laten toetsen of er inderdaad sprake is van arbeidsongeschiktheid.

De te nemen vervolgstappen dienen in overeenstemming te zijn met het advies van de bedrijfsarts. We zien vaak in de praktijk dat partijen het, in dit soort situaties, moeilijk vindt om te blijven communiceren met elkaar. Het wordt soms beladen en gevoelens blijven onuitgesproken.

Toch is het gesprek aan gaan met elkaar vaak de oplossing. Ga met elkaar opzoek naar de achtergrond van de situatie en zoek naar een passende oplossing. Wellicht in samenwerking met de arbodienst, een hr-adviseur of een mediator. Zoek de verbinding, dit brengt altijd meer dan je denkt!

Heb jij vragen over een verzuimcasus, arbeidsconflict of een ander onderwerp? Je mag altijd mailen naar: info@putmansnextlevel.nl.

Ben je lid van ProFri dan kun je ook eerst contact opnemen met het secretariaat van de vereniging. Dan kijken we samen hoe we jou het beste kunnen helpen.

Foto: Marlieke Putmans en Lonney Geris van Putmans Next Level