Gerrit van der Heijden: “Mystery guest-rapport hangt in de keuken”

Actueel, Achtergrond |
7 juni 2024 |
Leestijd ± 2 tot 4 minuten

ProFri-Ambassadeur van de Week

Met een score van 99 procent bij de Mystery guest-bezoeken, gooide het team van Restaria Kom us aan in Budel recentelijk hoge ogen ten aanzien vakmanschap. Mede-eigenaar en ProFri-lid Gerrit van der Heijden is er trots op. Het rapport hangt prominent in de keuken. “Elke klant kan een mystery guest zijn.”

Cafetariahouder Gerrit van der Heijden is al 46 jaar actief in de frituurbranche. Hij startte verschillende cafetariazaken op. Dertien jaar geleden heeft hij Kom us aan in Budel geopend. Sinds de ondernemer vier jaar geleden getroffen werd door corona, heeft hij zijn zaak omgezet naar een vennootschap onder firma (vof). Voormalig medewerkster Monique Penners is zijn vennoot geworden.

Hoe is de werkverdeling?
“Monique staat op de werkvloer en regelt daar alles. Ik houd me bezig met de administratie, de bestellingen en de contacten met de vertegenwoordigers. Uiteraard laat ik nog wel regelmatig mijn gezicht zien in de zaak en ik zeg wel eens: ‘Ze sturen me op pad om te bezorgen’. Ik ben blij dat ik nog steeds op deze manier in deze branche kan blijven werken na mijn ziekte.”

Waarom zijn jullie lid van de ProFri?
“Dat is gigantisch belangrijk. ProFri spreekt namens ons een woordje mee in Den Haag. Bijvoorbeeld ten aanzien van de gestegen gasprijzen en de verpakkingen. Sinds zes jaar zijn we aangesloten bij Restaria en daardoor zijn we automatisch lid van ProFri en worden we ieder jaar bezocht door een mystery guest van het Nederlands Frituurcentrum.”

Wat vind je van deze mystery guest bezoeken?
“Dat is heel goed. We hadden de laatste keer een score van 99 procent. Dat rapport bespreken we met onze medewerkers en ze krijgen daarvoor dit keer een dikke pluim. Zij doen altijd hun best op de punten waar de mystery guest op let zoals de klanten begroeten, aan meerverkoop doen en goede producten serveren. Het rapport hangt bij ons in de keuken.”

Waarom?
“Om onze medewerkers aan deze punten te herinneren. Bijvoorbeeld dat je elke gast netjes begroet bij binnenkomst en vraagt of alles naar wens is. Elke klant kan een mystery guest zijn. Je moet iedereen netjes benaderen.”

Jullie hebben niet het keurmerk Goed Gefrituurd?
“Ik heb een aantal collega’s die dat hebben gevraagd of ze er meer klanten door hebben gekregen. Dat was niet zo en daarom heb ik het nog niet aangevraagd. Het keurmerk zou wat meer bekendheid mogen krijgen bij klanten. Maar misschien moeten we daar als ondernemers ook wat mee doen.”

Waarvoor komen klanten naar jullie zaak?
“We hebben 75 zitplaatsen, inclusief een serre en een terras achter de zaak. De hamburgerlijn van Restaria, de speciale toppings en de wokmaaltijden die we à la minute maken zijn onze specialiteiten. Daarnaast zijn de loaded schnitzels een ‘hype’.”

Wat is er minder in trek?
“Sinds de prijzen en de kosten voor het levensonderhoud gestegen zijn, wordt er minder afgehaald. Mensen bakken thuis een frietje. Daarom hebben we nu een actie: een gezinszak friet voor drie personen en vijf snacks voor €14,95.”

Hoe loopt dat?
“We hebben er flyers over verspreid en het op Facebook vermeld. Het gaf een boost aan de omzet. De actie is bedacht door Restaria. Zij verzorgen de website en sociale media. Alles wat niet met friet bakken te maken heeft, daarmee ontzorgen ze ons.”

Restaria Kom us Aan

Nieuwstraat 34
6021 HT Budel
www.restariakomusaan.nl

  • Bestaat sinds: 2011.
  • Eigenaren: Gerrit van der Heijden en Monique Penners.
  • ProFri-lid sinds: 2014.
  • Bijzonderheden: sinds het voorjaar van 2024 verkoopt Restaria Kom us aan een eigen speciaalbier voor bij het diner: ‘Gerritje’. Genoemd naar mede-eigenaar Gerrit van der Heijden. Het bier wordt door een plaatselijk brouwerij gebrouwen.
  • Specialiteiten: hamburgerlijn, speciale toppings, loaded schnitzels, wokmaaltijden.
  • Minder in trek: gezinszakken en afhalen.
  • Producten die in de lift zitten: De specialiteiten en de onlangs geïntroduceerde vegetarische bamisnack van Restaria.

Restaria Kom us aan staat met een basisvermelding in de Nationale Smulgids

Tekst: Bianca Roemaat, Foto’s: ProFri, Nederlands Frituurcentrum en Restaria Kom us aan

Meer over