Ladage en McDonald’s in pact om ‘nationale personeelscrisis’ aan te pakken

Actueel |
28 juli 2022 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: McDonald’s Corporation

Frietformule Bram Ladage en McDonald’s Nederland zijn twee van de initiatiefnemers van het nieuwe platform Mijnhorecabaan.nl. Met andere grote partijen slaan zij de handen ineen “om de nationale personeelscrisis aan te pakken”.

Naast Ladage en McDonald’s zijn eveneens groothandel Bidfood, travelcateraar HMSHost, horecaconcern RCE (Loetje, Happy Italy) en drankenleveranciers Vrumona en Coca Cola bij Mijnhorecabaan.nl betrokken. De aftrap is een campagne met de slogan “There is no experience like bar experience”. De partijen willen studenten inspireren om hun carrière deze zomer te starten met een baan in de horeca.

“Imago versterken”

“Het enorme personeelstekort is de voornaamste reden waarom de openingstijden in de horeca op dit moment onder druk staan,” schrijft Mijnhorecabaan.nl in een persbericht. “Doordat dit probleem zich in de hele branche afspeelt, hebben verschillende partijen besloten zich te verenigen en alles een nieuwe boost geven om het imago van werken in de horeca te versterken.”

“Horeca geeft voorsprong”

Walter Seib, topman van HMSHost International, licht toe: “Ik kan persoonlijk vertellen dat de ervaring die je opdoet op de vloer van een restaurant ontzettend waardevol is in de directiekamer. Op dit moment bevindt onze sector zich op een breekpunt. We zijn uit de pandemie gekomen, maar lopen direct tegen enorme personeelstekorten aan. Door als branche samen te komen, kunnen we gezamenlijk de perceptie van werken in de horeca veranderen. We laten zien dat horeca-ervaring studenten een voorsprong geeft op de rest van hun carrière.”