Friturist breekt met platforms wegens arbeidssituatie van koeriers

Actueel |
25 november 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Deliveroo

Frituur Boem Patat in Leuven verbreekt de samenwerking met Deliveroo en Uber Eats ‘wegens de slechte werkomstandigheden van de koeriers’. De kleurrijke uitbater David Nijs voerde hierover volop het woord in Belgische media.

Het komt niet dagelijks voor dat een horecabedrijf openlijk de arbeidsomstandigheden bij bezorgplatforms op de korrel neemt.

“Wel flinke winsten”

Op een Vlaams nieuwsplatform licht Nijs toe: “Als je in weer en wind moet werken van 9 uur ’s ochtends tot 9 of 10 uur ’s avonds voor 40 tot 50 euro is dat een brug te ver. Zeker in de wetenschap dat de thuisleveringsdiensten in Leuven wekelijks zeker een miljoen euro winst maken.” Nijs meent zelfs dat de platforms beter kunnen verdwijnen als de arbeidssituatie niet verbetert.

Nijs is een bekende Leuvenaar. Hij heeft naast frituur Boem Patat verschillende andere horecabedrijven in de Vlaamse studentenstad. Bovendien richtte Nijs een jaar geleden de politieke partij Leef Leuven op, ‘een centrumrechtse partij met een sterk sociale ondertoon’. Ook lanceerde hij een project om de Leuvense horeca te steunen in coronatijd.

Volgens Nijs kwamen er veel positieve reacties op zijn media-uitspraken over ‘ondermaatse werkomstandigheden’ van de platformkoeriers. Hij meent dat veel horecaondernemers te weinig weten over de arbeidsvoorwaarden. In reactie op de media-aandacht voor Nijs, liet Deliveroo België weten dat er 3000 restaurants zijn aangesloten en zich bovendien dagelijks nieuwe koeriers melden.

Meer over