int(768)

Steun van platforms: “Maar blijf goed calculeren”

Actueel |
15 okt 2020 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Deliveroo

Thuisbezorgd.nl en Deliveroo rekenen geen commissie voor afgehaalde maaltijden die via hun platforms worden besteld. Tijdens de eerste lockdown van de horeca kwamen ze ook met deze maatregelen. De platforms komen hiermee afhaalbedrijven zoals cafetaria’s tegemoet, maar tevens hopen ze deze branche aan zich te binden.

Thuisbezorgd.nl geeft bovendien een korting van 25 procent op de eigen bezorgdienst Scoober. Nieuwe afhaal- en bezorgrestaurants die willen debuteren op het platform, betalen tijdelijk geen entreecommissie.

Goed calculeren


Frans van Rooij van ProFri: “Afhalen en bezorging is nu van groot belang om omzet te behalen. Blijf echter als ondernemer zelf wel goed rekenen! Ook al kun je hierdoor medewerkers aan het werk houden, de activiteit moet op zichzelf natuurlijk ook lonend zijn. Reken dus eens heel goed door welk rendement je behaalt op een afhaal- of bezorgmaaltijd. Wij horen te vaak dat dit de winstgevendheid van bedrijven ondermijnt. Als je het doet, doe het dan grondig. Zorg dat je alle cijfers kent.”

Toevloed


Deliveroo komt met een soortgelijk steunpakket. “Om bedrijven te helpen met hun cashflow, hebben wij het mogelijk gemaakt dagelijks betalingen te ontvangen,” zegt Deliveroo in een persbericht. Deliveroo Nederland heette sinds de lockdown in maart 950 nieuwe afhaal/bezorgrestaurants welkom op zijn platform. Bij Thuisbezorgd.nl zijn dit vele duizenden. Deliveroo heeft bovendien een systeem geïntroduceerd dat het klanten mogelijk maakt meteen bij de bestelling een fooi te geven; de gehele fooi komt bij het restaurant of de cafetaria terecht.