Marketing: zo bouwt McDonald’s een merk

Actueel, Achtergrond |
24 november 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Brutal Brutus, McDonald’s België

Een merk, daar moet je aan werken. Het bouwen van een merk vergt tijd. McDonald’s verstaat de kunst als geen ander.

door Ubel Zuiderveld

Zes jaar geleden introduceerde Nederlands grootste restaurantconcern de Maestro-burger. Nieuwe burgerbars schoten als paddenstoelen uit de grond; McDonald’s beantwoordde deze concurrentie met het nieuwe merk Maestro.

Meer ‘lading’ geven

Inmiddels is het bedrijf druk doende om het merk Maestro meer ‘lading’ te geven. Hoewel hij in ons land een tijd van het menu verdween, is de Maestro weer helemaal terug aan het burgerfront. McDonald’s experimenteert met nieuwe varianten, zoals een Maestro-burger met truffelmayonaise.

Brutal Brutus

In België is McDonald’s al een stapje verder. Daar wordt ‘Maestro Burgers’ gepositioneerd als een nieuw submerk, het premium burgermerk naast Big Mac. Een opmerkelijke introductie is de Maestro Brutal Brutus. Brutal Brutus wordt door het familierestaurant op een, voor haar doen, ongewoon ‘mannelijke en stoere’ manier in de markt gezet. De bijgaande foto is hiervoor illustratief.

De Maestro Brutal Brutus herbergt twee rundvleesburgers, een reep krokante bacon, cheddarkaas, augurken, sla en een pittige mosterd/augurksaus. McDonald’s België serveert de Brutal Brutus als menu met een portie friet die een topping heeft van gesmolten kaas en stukjes spek. Zodoende slaat McDonald’s twee vliegen in één klap: met deze producten gaat het concern de concurrentie aan met stoere burgerbars én het snel toenemende aantal loaded-fries-zaken