Fried Chicken Day: de tussenstand in kipland

Actueel, Achtergrond |
3 jul 2025 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

Gefrituurde kip volgens Koreaans recept, nóg krokantere en robuustere kipstukken, kip met kaas. De markt voor kipsnacks explodeert in Nederland al jaren. Trouwens, ook voor plantaardige namaak-kipsnacks lijkt de animo te groeien. Komende zondag is het Fried Chicken Day. Frituurwereld geeft de tussenstand in kipland.

Kipfingers, kipvleugels, kipcorns, kipburgers, kipsticks, kipnuggets en krokante kipkluiven behoren tot de populairste nieuwkomers in fastfoodzaken. Dat is zichtbaar via nieuwe concepten in menige stad, maar ook bij bestaande quick service restaurants, cafetaria’s en snackbars én online formules marcheren kipproducten op.

Vijf keer kipland.

1. Krokante Koreaanse kip

De trend van het moment is krokante Koreaanse frituurkip, gemarineerd in sojasaus of zoetzure saus. In steden popten formules op met namen als Korean Fried Chicken (KCC), Gangnam Chicken en andere Koreaanse kipbarbecues. Maar ook doen volop online aanbieders van zich spreken. Het gaat hierbij om virtual franchisers, merken die online bestaan, terwijl de bereiding plaatsvindt in bestaande horecakeukens of dark kitchens. In een handvol steden is Out Fry van het Franse platform Taster present, terwijl Incheon van Yu.eat al in ruim vijftig bestaande horecakeukens van de partij is.

KFC Nederland haakt ook in op de Koreaanse kiptrend. De formule kwam met een tijdelijke Korean burger: krokante kipfilet met Koreaanse barbecuesaus, coleslaw, augurk en mayo op een roze sesambroodje. Er wordt aangehaakt bij de populaire Koreaanse serie Squid Game.

2. Andere kiplekkere formules

Eerder zagen we al de opkomst van kipformules die zich nadrukkelijk richten op de consument die halal eet. Zo heeft Halal Fried Chicken (HFC) inmiddels liefst 14 vestigingen, Chickenspot heeft er elf. Daarnaast zijn er kleinere concepten in dit segment. Wat ze gemeen hebben met de aanbieders van Koreaanse kip, is de voorliefde voor een afkorting die klinkt als KFC.

Dit geldt ook voor het plantaardige Amsterdamse kipconceptje TLC ofwel Taste Like Chicken. De Amerikaanse formule KFC groeit ondertussen in ons land flink door en heeft nog grote ambities. Chitir Chicken, in 1996 in het Engelse Leicester begonnen, heeft in ons land drie zaken. Wereldwijd zijn er vele tientallen.

3. Kipwinkels in opmars

Ook in opkomst zijn kipspeciaalzaken als Kippie, Kipperij en Mr. Fillet. Mr. Fillet begon als webshop, maar heeft inmiddels zes winkels, waarvan de eerste in Bunschoten opende. O ja, de Surinaamse formule Naskip is al enkele jaren present in Amsterdam. Trouwens, de vier Nederlandse vestigingen van Roopram Roti verkopen veel hete Surinaamse kip. Of wat te denken van FC Kip in Rotterdam, het grote kiprestaurant van Jandino Asperaat of Lady Fried Chicken in Amsterdam?

4. Kipcrush, Kipkorn, chickenstrips

De Kaas Kipkorn van Mora lijkt inmiddels een vaste waarde in veel cafetaria’s. Sowieso worden veel nieuwe kipsnacks gespot. Kipbrokken, kipstengels, kipvleugels… We kunnen verder nog nieuwkomers van de laatste jaren noemen als de Chicken Poppers (hot en spicy), Elite’s Kipcrush en verschillende chickenstrips.

Groeiend is de belangstelling voor broodjes (hete) kip in veel cafetaria’s. Bovendien: de populairste snack van ons land, de frikandel dus, leunt al heel wat jaren ook sterk op het ingrediënt kipseperatorvlees. Bij supermarkten zijn kipfrikandelbroodjes in opmars.

5. Diverse en duurzame kip

De populariteit van kip heeft zeker ook te maken met onze steeds diversere bevolking. Van Antillianen en Surinamers tot de Kaapverdianen in Rotterdam, van consumenten met wortels in de Arabische wereld tot Aziaten: kip staat bij hen nog veelvuldiger op het menu.

Ook om nog een andere reden is pluimveevlees in trek. Niet alleen is het magerder dan varkensvlees of rundvlees, maar ook is de koolstofuitstoot en dus de milieubelasting geringer. Binnen het vleessegment is kippenvlees dus een relatief duurzame keuze. Om deze reden zette bijvoorbeeld saladeconcept SLA – 17 vestigingen in grotere steden) – kip op de kaart.

Tekst: Ubel Zuiderveld. Foto’s: promofoto’s KFC Nederland