Grote dynamiek in snackland: 12 trends en treats

Actueel, Achtergrond |
1 april 2024 |
Leestijd ± 3 tot 5 minuten

Van smashburgers tot Koreaanse frituurkip. Van kaassnacks tot Aziatische smaakmakers. Maar ook sweet treats ofwel zoete traktaties, seafood boils en loaded gerechten met veel kleur. Frituurwereld zet 12 trends en treats uit de dynamische, snel veranderende snackwereld op een rij.

1. Kaas is overal

Kaas is overal. Het is niet alleen in ons land in opmars, maar internationaal is de belangstelling voor kaas groot. We noemen: kaasburgers, kaasfondue, kaassaus, melting cheddarcheese, macaroni-kaas, kaas op friet, kipkorn mét kaas, crunchy snacks met kaasvulling. Zoals gezegd, kaas is overal.

2. Populaire bezorggerechten

Sommige dingen veranderen niet. De meest bestelde gerechten volgens Thuisbezorgd in 2023: pizza margherita, döner kapsalon, cheeseburger, pizza salami/pepperoni en pizza shoarma. De snelst groeiende keukens zijn volgens het platform: Koreaanse keuken, Indiase keuken en Amerikaanse keuken, waaronder McDonald’s en Burger King met hun delivery.

Runners-up bij de bezorggerechten: kipnuggets, Chili chicken, cheeseburgermenu, Angus burgermenu en satépizza. Zoals we uit eerdere trendlijstjes weten: de Nederlandse keuken ofwel vaderlandse frituurgerechten lijkt Thuisbezorgd hardnekkig te vergeten in zijn lijstjes.

3. Smashburgers poppen op

Over de smashburger schreven we al vaker. Gekruid gehakt pletten en braden in eigen vet op de plaat. Net als vroeger. In ons land zijn van oudsher nog restaurants en cafetaria’s te vinden die eigenlijk al heel lang hun gehakt tot een burger smashen. Hoe het zij, van de smashburger zullen we in ons land de komende tijd nog vaker horen. Een snelgroeiende exponent van de smashburger-trend is de formule Fat Phill’s. Eerste opening in 2019, nu zijn er al 17 restaurants in ons land.

4. Seafood boil

Een jaar of wat geleden was de mukbang een hype: veel friet en snacks bestellen en die gewoon uitspreiden op een papieren kleed zodat je een tafel vol gefrituurde lekkernijen voor je hebt. We zien het nu met seafood boil, schaal- en schelpdieren met maïs en pikante saus. Vanuit een kookzak wordt het allemaal gedrapeerd op tafel. Dit gerecht uit Louisiana zien we bij verschillende conceptjes in ons land, waaronder Wow Crab.

5. Asian food

Asian snackfood blijft trending. In 2020 werd sushi het nummer 2 bezorggerecht, overigens ver achter delivery’s onstuitbare nummer één pizza. Sushidelivery haalde dat jaar omzetmatig friet/snacks en hamburgers in. Zij het minder onstuimig, sushi groeit nog steeds.

Maar Asian snackfood is in allerlei smaken sowieso booming in ons land. Nieuwe restaurants met gerechten als hot pot, ramen en dumplings poppen op in de steden. De keukens van Korea en Japan zijn vooral populair. Her en der verschijnen zelfs automaten en automatieken met sushi en andere Aziatische hapjes in snackbars en andere foodservice-bedrijven. De Asian foodtrend zien we ook terug bij nieuwe snacks. Wat te denken van de nieuwe plantaardige flenssnack Vietnjam Njam Njam van Vanreusel?

6. Kip blijft booming

Kip blijft booming. We zien het ook in de cafetaria. Royale krokante kipstukken met een korstje van maïs of deeg zijn veelgevraagd, net als al langer nuggets, kipcorns en kipfingers. De nieuwe kaas kipkorn van Mora kunnen we vooraf al als blijvertje bestempelen. Hij combineert twee trendsmaken. Met name in de grote steden komt verder pikant gefrituurde Koreaanse soulfood kip opzetten. In steden ontstaan kleine formules die zich in Koreaanse kip specialiseren. Virtuele Korea-kipconcepten als Out Fry en Incheon duiken op in bestaande snackbars en restaurants. Kip dus.

7. Plantaardig groeit door

Vega en vegan snacks. De beurzen boden opnieuw de nodige nieuwe plantaardige snacks, van bitterballen tot vega kipsnacks. Nieuw van snackmaker Salomon: plantaardige tussendoortje op een stokje, zoals de Asia Stick Thai Veggie.

Ook valt op dat het aanbod plantaardige sauzen verder toeneemt. Veganaise, mayo zonder ei, is inmiddels wel zo’n beetje mainstream. Plantaardig snacken is voor jouw klant eenvoudiger dan ooit. Ook zijn er steeds meer vega maaltijdcomponenten beschikbaar voor gerechten, zoals plantaardige biefstukpuntjes en bouillons.

Hoewel bezorgcijfers nooit helemaal stroken met het straatbeeld is dit de ervaring in 2023 van Thuisbezorgd: 30 procent van de bestellingen is vegetarisch, 13 procent veganistisch.

8. Zoete traktaties

Sweet treats, zoete traktaties. Het lijkt wel alles zoet wat de klok staat bij kleine nieuwe stadsconceptjes die links en recht oppoppen. We noemen: brownies, wafels, chocola en chocoladesaus in allerlei gedaanten, zoete drankjes, frappés, bubbletea, slushes, donuts – maar ook bronuts, half donut, half brownie – zoete oosterse hapjes zoals Turkse baklava-achtige snacks, nougat en de nodige koekjes, waaronder de bekende American cookies. Ook zoetigheden zijn steeds vaker plantaardig. Het Belgische bedrijf Kriket heeft krekelrepen met onder meer chocolade en karamel. De stedelijke formule Ekmekci introduceerde een assortiment baklava.

9. Mash-ups zijn blijvertje

Mash-ups van snacks en gerechten, zoals de veelbesproken crompouce, zijn blijvertjes. Dankzij TikTok en Insta zullen er nog vele volgen. Het aantal is inmiddels zo groot, dat je gewoon even moet afwachten wat de volgende mash-up hype wordt. Op internet wordt trouwens ook wel gesproken van crossover snacks of fusion snacks. Zo wordt er volop met dumplings, Aziatische deegpakketjes met vulling, geëxperimenteerd.

10. Kleurrijke kunststukjes

Ook zien we nog altijd dat basic snacks worden omgetoverd tot kleurrijke, niet zelden culinaire kunststukjes. Het gebeurde de afgelopen jaren al met onder meer friet, hotdogs, hamburgers en frikandellen. Een illustratieve recente voorbeelden van deze trend zijn de worstenbroodjes van The Genius in Amsterdam en de worstenbrood-creaties van topchef Dick Middelweerd voor Shell Café.

Maar ook de toevloed van kleurrijke drankjes is niet te missen. Bubble tea en milktea zijn de meest zichtbare exponent, maar ook sapjes, boosters en shots marcheren op in het stadsbeeld, net als warme en koude koffiesoorten met toegevoegde ingrediënten en toppings. Pink chai latte lijkt ineens overal.

11. Halal en etnische snacks

Er komen etnische snacks op waarvan voorheen nog maar weinig Nederlanders hadden gehoord, zoals chaats, deegpakketjes uit India die met van alles en nog wat gevuld kunnen worden. Broodsnacks als de oosterse burek ofwel börek zijn zelfs bij Albert Heijn verkrijgbaar.

Hoewel veel snacks sinds jaar en dag halal worden geproduceerd (zodat ze voor brede doelgroepen geschikt zijn) zien we in de grote steden halal concepten opkomen binnen de fastfoodbranche. Denk aan formules als (opnieuw) Fat Phill’s, Halal Fried Chicken, Burger ’n Shake, Johnny’s Burger Co en Çiğköftem.

12. More is more zet door

We schreven er al eerder over: more is more is trending topic in food. Trouwens niet alleen als het gaat om gerechten, maar het is ook te zien aan de soms bomvolle en kleurrijke interieurs zowel bij mensen thuis als in nieuwe restaurants en streetfoodclubs.

Ja, kleurrijke overdaad is trending en de voortgaande loaded-trend past hierbij. Loaded fries, loaded frikandellen, loaded burgers, loaded pizza’s, loaded worstenbroodjes, loaded tosti’s enzovoorts. Zelfs koffie, thee, andere drankjes, notenrepen en andere producten krijgen kleurrijke extra’s en smaakjes. Ook lijkt XXL terug van nooit helemaal weggeweest.

Tekst: Ubel Zuiderveld, foto: Gangnam Chicken Amsterdam