8 trends in mayonaiseland

Actueel, Achtergrond |
24 januari 2023 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto’s: Waterloo en Mossel Gin

Bij vier van de negen onderzochte eetmomenten, is mayonaise de favoriete saus. Het is de uitkomst van onderzoek dat sausproducent Heinz vorig jaar presenteerde. Sowieso staat mayonaise volop in de belangstelling. Daarom 8 mayotrends.

1. Vegan mayo

Het aanbod plantaardige mayo’s en frietsauzen groeide de laatste jaren spectaculair. Ook dit jaar legden veel producenten tijdens de Horecava de nadruk op hun vegan mayo. Ruim zes jaar geleden verkocht de formule Manneken Pis als één van de eersten eivrije mayo in zijn frietzaken. Het is niet ondenkbaar dat volledig plantaardige mayo’s de komende jaren de norm zullen worden.

2. Comeback van mayo

Het is zo’n negentig jaar geleden dat de eerste frituurders friet met mayonaise gingen verkopen. Voor die tijd waren piccalilly en mosterd gebruikelijker. Sinds de opkomst van de zoetere, maar goedkopere fritessaus, werd mayonaise in veel cafetaria’s van zijn voetstuk gestoten. De laatste tien jaar neemt de animo voor échte mayonaise weer zienderogen toe. Dat is niet alleen zichtbaar in de frituurbranche, maar zeker ook in het supermarktschap.

3. Regionale recepten

Het lijkt er bovendien op dat mayo’s op basis van yoghurt en zogenaamde halvanaises minder in trek zijn dan enkele jaren geleden. Een groeiend aantal consumenten kiest weer voor een échte romige mayonaisebeleving. Ook de aandacht voor regionale recepten met volle smaken neemt toe. Een mooi voorbeeld is de landelijke introductie van Zeedijk Mayonaise door Oliehoorn.

4. Mayo met andere smaak

Sauzen op mayonaisebasis zijn mateloos populair. Truffelmayonaise is bijna niet meer weg te denken. In eigentijdse frietzaken lijkt hetzelfde langzamerhand te gelden voor wasabimayo’s en guacemole-achtige avocadomayo’s. Echter: het aanbod is veel groter. Vooral kleine sausmakers experimenteren volop met mayonaise-achtige sauzen met toegevoegde smaakjes.

5. Groningse Knuffelmayonaise

Ook op andere manieren zien we dat experimenten met mayonaise in trek zijn. Een mooi voorbeeld is een recente introductie van de Groningse frietfamilie Waterloo, die sinds 1987 Vlaamse friet verkoopt in de Martinistad. Nadat Waterloo eerder al ‘Liefdeskruiden’ introduceerde, verkoopt het frietbedrijf nu eigen Knuffelmayonaise, een mayo op basis van raapolie (68 procent), scharreleigeel, suiker, azijn, knoflook, mosterd en paprika.

6. Meer frietmakers met eigen mayo

Sowieso zien we de trend dat ambachtelijke frietmakers komen met eigen mayonaises. Voorbeelden zijn de frietbereiders van Friethoes, Frites uit Zuyd, Dapp, Frietboutique en Sjiek de Friet. Maar ook menige traditionele cafetaria onderscheidt zich met mayo uit eigen keuken: in enkele gevallen kregen hun mayonaises de afgelopen jaren het predikaat Met Goud Bekroond van het Nederlandse Frituurcentrum.

7. Mayo met alcohol

Dat de belangstelling voor mayonaise groot is, tonen ook andere innovaties aan. Zoals mayonaise met alcohol. Bistro Mes Amis in Delft doet een klein scheutje jenever in zijn mayo. Bij de Mossel Gin Seafood Bar in Amsterdam verkopen ze GinMayo, mayonaise van De Zaanse met een scheutje gin erin.

8. Ludieke mayo’s

Ook bijzonder: Heinz introduceerde vorig jaar Mayo Mousse, mayonaisemousse in een slagroombus. Pockies, het kledingmerk voor bankhangers, kwam in samenwerking met de Zaanse met een eigen handzame tube mayonaise. Motivatie van het modemerk voor bankzitters: zo heb je altijd mayo bij de hand als het cupje bij jouw bestelling weer eens heel snel leeg is.

Meer over