
In Australië is ophef ontstaan door robots in een drive-through van Hungry Jack’s. Een computerstem neemt bij een vestiging van deze burgerformule voortaan de bestellingen van automobilisten op. Kunstmatige intelligentie neemt dus de plaats in van menselijke service van vlees en bloed.
In Australische media is naar aanleiding van deze proef een discussie losgebarsten over het effect op de banenmarkt. Gevreesd wordt dat dit soort banen op grote schaal zal worden vervangen door robotsystemen en kunstmatige intelligentie.
Banen voor jeugd
Ook wordt voorspeld dat robots in de toekomst een groot deel van het werk in fastfoodkeukens zullen overnemen. Volgens een deskundige zullen hiermee vooral banen voor scholieren en jongeren in de fastfoodbranche verdwijnen.
Proef McDonald’s
Nieuw is de ontwikkeling van robot-service in drives niet. McDonald’s experimenteerde enkele jaren geleden al met drive-bestellingen via kunstmatige intelligentie. McDonald’s in de VS stopte eind vorig jaar met een experiment in ruim honderd drive-throughs.
“Veel fouten”
De orders via een spraakrobot, de zogenaamde Automated Order Taker, bleken in de praktijk veel fouten op te leveren. Dit was met name het geval bij afwijkende toppings/smaken voor ijsjes en dranken. Ook formules als KFC, Taco Bell en Wendy’s experimenteerden al met AI-software.
Meer robots bij Jack’s
Hungry Jack’s heeft aangekondigd het niet bij één restaurant te laten. De komende maanden zullen de geautomatiseerde drive-thru stemmen in meer vestigingen hun debuut maken.
Hungry Jack’s is met 440 vestigingen een grote burgerketen in Australië. Jaarlijks serveert het bedrijf 125 miljoen hamburgers. Zijn naam dankt Hungry Jack’s aan Jack Cowin, de man die de formule in 1971 startte. Het logo is geïnspireerd op Burger King.
Foto: Shutterstock, door Scott Kenneth Brodie