Hamburger Dag: 9 trends in burgerland

Actueel, Achtergrond |
28 mei 2024 |
Leestijd ± 2 tot 4 minuten

In Amerika, het land van de hamburgers, is het vandaag Burger Day. De nodige burgerformules in de VS haken hierop in met marketingacties. Frituurwereld vroeg zich af: welke burgertrends spelen er in ons land?

1. Bredere verkrijgbaarheid

Gemiddeld eten we per hoofd van de bevolking zo’n 28 burger sandwiches per jaar. Ruim een kwart eten we thuis, de rest in de horeca. Tien jaar geleden bleef de consumptie van hamburgers buitenshuis nog overwegend beperkt tot Amerikaanse burgerformules en cafetaria’s. Maar omdat steeds meer restaurants, lunchrooms en restobars een uitgebreide burgerkaart hebben, is de consumptie breder geworden. Daarnaast: talloze burger-barbecue festijnen in de openlucht.

2. Superburgertrio

Het supertrio van de burgerspeciaalzaken is al enkele jaren onveranderd. Het zijn achtereenvolgens McDonald’s, Burger King en Johnny’s Burger Company. Samen hebben ze in ons land circa 400 vestigingen, waarvan marktleider McDonald’s (266) het leeuwendeel voor zijn rekening neemt.

3. Halal in trek

De groei bij zogenaamde gourmet-burgerbars stokt al enkele jaren. Juist wel groei is er voor Nederlandse burgerformules die zich tevens richten op de halal consument. Concepten als Johnny’s Burger, Burger ‘n’ Shake en Fat Phill’s hebben de wind in de zeilen. Alle drie laten ze nadrukkelijk weten dat halal klanten bij hen aan het goede adres zijn. Daarnaast zijn er nog enkele kleinere halal burgerformules actief.

4. Geplet op de plaat

Hoewel het in de VS al veel langer een trend is, is pas de laatste jaren de animo voor zogenaamde smashburgers in ons land groeiend. Smashburgers worden op de plaat gevormd uit signatuurgehakt, gekruid volgens eigen receptuur. De snelste groeier in smashburgerland is Fat Phill’s. De Rotterdamse burgerspecialist Diego Buik voltooide onlangs een crowdfunding voor zijn nieuwe burgerconcept Smash, waar eveneens burgers centraal staan die op de plaat worden geplet.

5. Spaanse topping

De grote cafetariaformules experimenteren volop met burgertoppings. Voorbeelden zijn er dus te over. Zo brengt Kwalitaria een lenteburger met serranoham, pestomayo en mozzarella onder de aandacht. Foodmaster luidde het voorjaar in met Spaanse themaweken en de bijbehorende El Toro burger. Het is een burgersandwich met onder meer chorizo, kaas en rode ui.

6. Italiaans getopt

Verhage zet in op zijn nieuwe Italian burger: de topping is ontleend aan de topping van bruschetta’s. Er is ook een vega variant. Trouwens, bij Verhage kun je op Nationale Burgerdag de klassieke burgersandwich van de formule gratis opwaarderen naar een Verhage Double. Big Bread Kitchen heeft zijn Truffelburger in de aanbieding met ijsbergsla, tomaat, komkommer, bacon en truffelmayonaise.

7. Rundvlees?

Hamburgers horen volgens de regels van de Amerikaanse wet eigenlijk vleesplakjes te zijn van 100 procent rundvlees. Volop zijn er echter andersoortige broodjes in de aanbieding die zich burgerbroodjes noemen. Populair zijn kipburgers met een dikkere, knapperige korst. AnyTyme bracht recent de Southern fried tzatzikiburger onder de aandacht. Het is een broodje met daar tussen kiptenders met komkommer, tzatzikisaus en tomaat.

8. Kaas, kip, bacon

Naast kip, is kaas populair in allerlei snacks. De nieuwe lichting burgers is steeds vaker, net als loaded fries, royaal besprenkeld met kaassaus. Ook zijn de smeltende plakken kaas vaak wat dikker en royaler dan voorheen. Verder groeit de belangstelling voor pikantere plakjes kaas op de burger. Regelmatig komen burgersandwiches met oude kaas en pittige cheddar voorbij. Kaas is twee, maar bacon is één. De animo voor plakjes spek is nog altijd groot. Een smaakmaker die vaak voorbij komt: de hete jalapeño-peper.

9. Roze broodje en Boef

Regelmatig wordt er op bijzondere manieren geëxperimenteerd met de hamburger. Roze (film Barbie), zwarte (Halloween) en rode (film Spider Man) burgerbroodjes liggen nog vers in de herinnering. Een curieus burgerbroodje was de Belicatesse van de Belgische formule Quick: een hamburger tussen twee wafelbroodjes.

Burger King Japan kwam met een burgerbroodje met toegevoegde friet er tussen. Meest succesvolle burger-marketingactie van recente datum is ongetwijfeld de Boefburger van rapper Boef by Johnny’s Burger Company.

Foto: bacon blijft hot, promofoto Kwalitaria FFC

Meer over