5 tips om te plussen met koffie in je cafetaria

Actueel, Achtergrond |
4 december 2023 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

5 tips om te plussen met koffie in je cafetaria – foto iStock

Haal meer uit je koffie-moment

Serveer je koffie in je cafetaria? Breid je aanbod uit met koekjes of andere versnaperingen. Bied deze aan in een combideal. Of bedenk een actie aan de hand van de inhaakkalender waarover we eerder schreven. Kijk de kunst af van de grote fastserviceketens.

Koffie is bij veel fastservicezaken een vaste waarde in het aanbod. Naast het serveren van een kop koffie of cappuccino van goede kwaliteit, kun je meer omzet halen uit je koffie-moment.

Koekje erbij

Volg het voorbeeld van grote fastserviceketens zoals McDonald’s, Subway en Starbucks: breid je assortiment uit met een zoete versnapering. Koffie mèt koek gaat er altijd wel in. Denk aan populaire soorten zoals chocoladekoekjes, cheesecake, donuts, cupcakes of muffins.

Werk samen

Je kunt deze versnaperingen kant-en-klaar inkopen bij je horecaleverancier maar kijk eens of je kunt samenwerken met de lokale (koekjes)bakker. Lokaal inkopen wekt sympathie op. Vermeld de naam van je koekjesleverancier op je kaart en in berichten op sociale media.    

Bied een combideal aan

Je klant weet al dat hij koffie wil dus doe aan bijverkoop: bied een combideal aan. Zoals koffie (to go) met een chocoladekoek. Promoot dit via je tv-scherm, wandbord of digitale menubord. Kijk de kunst af van tankstations waar ze de blik van hun klanten vangen als ze voor de kassa of bij de pomp stil staan. Waar zijn die wachtmomenten in jouw zaak? Benut ze!

Koffie als dessert

Serveer je maaltijden of bied je plateservice aan? Zet de koffie dan in als onderdeel van je dessertaanbod. Bied naast je desserts bijvoorbeeld koffie met slagroom en/of bonbons aan (‘koffie compleet’) of koffie met een bolletje ijs of softijs (‘koffie de luxe’) of met een taartje (‘koffie speciaal’). Overweeg een aparte dessertkaart te maken. Daarmee kun je de verkoop stimuleren.

Bedenk een actie

Serveer je koekjes bij je koffie, maak dan gebruik van de inhaakkalender om speciale acties te bedenken. Bijvoorbeeld op 8 december. Dan is het Wereld Brownie-dag. Doe je klanten een aanbod voor koffie met een brownie en plaats deze op sociale media. Vergeet niet de #wereldbrowniedag en #denaamvanjezaak te vermelden zodat klanten je weten te vinden.