Wat is dàt nou weer? 3 dingen over virtual franchising

Actueel |
13 maart 2023 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto: Vegan Burger Brothers

Virtual franchising? Wat is dàt nou weer? Nou dit: je maakt als franchisenemer gebruik van een sterk merk, maar doet dit vanuit jouw bestaande cafetaria- of restaurantkeuken. Drie dingen over virtual franchising.

1. Betalen voor merkgebruik

Virtual franchising is feitelijk gewoon hetzelfde als normale franchising. Jij mag tegen betaling een food- of conceptmerk gebruiken dat zich reeds in enige mate bewezen heeft.

Je profiteert dus mee van de marketingkracht van het foodmerk. Vaak gaat het hierbij vooral om online marketing: zo wordt jouw bedrijf als vestiging op het bestelplatform vermeld. Hoewel er ook virtual franchisers zijn die hun productlijn aanbieden voor eters ter plekke, is de corebusiness vaak bezorging.

2. De snelle uitrol van Vegan Burger Brothers

Een mooi voorbeeld van virtual franchising is Thrill Grill to go, het hamburgermerk van meesterkok Robert Kranenborg. Sinds enkele jaren biedt hij zijn productlijn zowel aan voor eters ter plaatse, als een apart segment in jouw assortiment, als voor delivery. Thrill Grill heeft zelf sinds jaar en dag ook enkele fysieke restaurants.

Een ander illustratief voorbeeld is Vegan Burger Brothers. Het merk met plantaardige burgers vindt zijn oorsprong in Bright Kitchen, een shared dark kitchen met meer gebruikers in Amsterdam. Vorig jaar opende de eerste virtual franchise in Eindhoven. Dankzij een snelle uitrol is Vegan Burger Brothers nu present in 13 steden en dorpen in ons land. Vegan Burger Brothers claimt dat zijn plantaardige burgers in Amsterdam de best verkochte online burgers zijn.

3. Dunne lijn met shop-in-shop

Een flinke stap verder gaat het internationale platform Taster. Het biedt verschillende online-merken aan voor franchising. Taster werkt volgens hetzelfde recept als Thrill Grill en Vegan Burger Brothers: je bereidt hun merkproducten op hun specificatie in jouw eigen keuken, maar profiteert mee van de kracht van hun brede online platform. Het verschil is wel: Taster is vooral marketinggedreven en er zitten techjongens achter, terwijl Thrill Grill en Vegan Burger Brothers echte keukenjongens zijn.

Soms is de lijn tussen virtual franchising en shop-in-shopformules ofwel co-branding dun. Neem Sugo Pizza uit Rotterdam. Plaatpizza’s uit Rome zijn het kernproduct, maar je hebt wel een paar extra vierkante meters nodig voor de speciale bereiding. Vervolgens kun je de pizza’s van Sugo zowel in jouw eigen zaak als online (bezorging) verkopen in jouw omgeving.