Softijs: tips voor de Summer of Love

Actueel |
2 juli 2021 |
Leestijd ± 3 tot 5 minuten

Softijs. Veel oorspronkelijke cafetariaproducten vonden hun weg naar andere verkoopkanalen. Snacks, friet en Magnums; je kunt ze zelfs kopen bij de supermarkt. Softijs is nog altijd een product dat overwegend via cafetaria’s en andere fastfoodzaken de consument bereikt. Het softijsseizoen is na de lockdowns écht losgebarsten: volgens velen wordt het zelfs een echte Summer of Love.

door Ubel Zuiderveld | fotografie Shutterstock

Rond 1959-1960 tapten cafetaria’s en ijsloketten in ons land het eerste softijsje. Een snackbarhouder in Hoorn claimt dat hij de eerste softijsmachine van Nederland had. De consumptie van softijs groeide daarna gestaag. In 1966 was het aandeel in de totale ijsconsumptie nog geen 8 procent, ofwel vijf miljoen liter in het hele land. Met name in de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw groeide de consumptie snel. Tegenwoordig is het aandeel circa 14,5 procent, goed voor bijna 20 miljoen liter. Softijs groeide, de totale ijsconsumptie in Nederland groeide. Ons land telt ruim vijfduizend verkooppunten van softijs, die samen naar schatting 150 miljoen ijsjes verkopen. Het aandeel van McDonald’s beloopt trouwens naar verluidt vele tientallen procenten.

Tips voor succesvolle softijsverkoop in de Summer of Love:

Softijs, het assortiment

Met een goede prijsstelling, kan op softijs zonder problemen een brutomarge van 80 procent worden behaald. Het is dus in het algemeen aan te raden bij ijsverkoop in de hoogtijdagen te focussen op softijs (en milkshakes). Verkoopt je daarnaast lager renderend ijs zoals verpakte ijsco’s? Presenteer die dan minder prominent.

Softijs, de presentatie

Meer dan elk ander cafetariaproduct, is softijs een impulsaankoop. Dit betekent dat je de passanten in een paar seconden moet verleiden. Vlaggen, banners, stoepborden, gevelsigning en – als het kan – een apart ijsloket cq een aparte ijshoek. Bij softijs is de stopkracht van het materiaal van groot belang. Nog een marketingwenk: een verlaagde toonbank voor kinderen. Sowieso is het goed om rekening te houden met kinderen. Wel moet je tegenwoordig voorzichtig zijn met gadgets en reclame voor de allerjongsten. De foodindustrie sprak namelijk af met de overheid dat dit beperkt moet worden. Google voor meer informatie op “Jeugd Reclame Wijzer”.

Softijs, luchtopslag meten

Bij softijs/milkshakes is de luchtopslag van belang. Om een goed rendement te behalen en een goede smaak te waarborgen. Maar ook omdat een hoge luchtopslag een softijsje beter in vorm houdt. Koude lucht zorgt ervoor dat het langer duurt voordat het ijsje smelt. Gemiddeld moet de luchtopslag 80 procent zijn. Hoe is dit bij jouw softijs? Je kunt de proef op de som nemen door zelf een weegproef te doen. Jouw leverancier van ijsmixen/machines kan je er alles over vertellen. Ook kun je de meetmethode vinden op www.frituurcentrum.nl/softijs.

Softijs, namen en maten

Hoorntjes of bekers. De maatvoering is van belang. In elk geval, zeggen de kenners, zijn er twee dingen die je nooit moet doen. Softijs moet je niet verkopen op prijs. Softijs moet je aanbieden via de namen van het soort wafel, hoorntje, bekertje, de smaken of de extra’s zoals dips. De meerwaarde van het ijsje moet de keuze bepalen. Zodat je niet steeds te horen krijgt “Doe mij maar een ijsje van een euro”. Heb je ijsjes in de maten klein, middelgroot en groot? Dan is dit een oude marketingwet: gebruik niet de maatnaam “middelgroot” maar “normaal”. Dat verkoopt simpelweg beter. Wel opletten dat het aanbod voor de klant in één keer helder is en een duidelijke lijn heeft: het assortiment moet geen wirwar zijn. Leveranciers hebben materiaal met een uitgekiend en overzichtelijk assortiment.

Softijs, tap met souplesse

Een softijsmachine moet je met zorg bedienen. Het tappen van een ijsje vraagt om enige ervaring en souplesse. Oefening baart dus kunst. In sommige bedrijven oefenen de medewerkers samen. Zodat iedereen in de praktijk op vrijwel dezelfde wijze het ijs tapt en presenteert. Ook het bijvullen van de mixen vergt zorg en aandacht. Zeker vloeibare mixen moet je langzaam bijvullen. Doe je dat niet, dan krijg je een “ploppende en spugende” tapkraan. Dat oogt niet professioneel en geeft bovendien zo’n rotzooi.

Softijs, brandschoon

Elk jaar lees je ze weer: verhalen over softijs dat niet de goedkeuring krijgt van de NVWA-inspecteurs. Ondanks zelfpasteuriserende machines, blijft een optimale ijshygiëne een aandachtspunt. Schoonmaken is een must. Goed en vaak naspoelen eveneens. Want wie wil er nou schoonmaakmiddel of (nog erger) desinfecteermiddel in zijn ijsje? Overigens: alleen desinfecteermiddelen met een N-nummer zijn toegestaan. Ja. Softijs en, meer nog, milkshakes blijven kwetsbare producten. Zorg dus dat de machines, maar ook de werk- en verkoopplek altijd brandschoon en goed ontsmet zijn. En was nog vaker je handen dan je al deed!

Softijs, wat is er mis?

Krijgt het softijs een karamelachtige smaak? Dat is een teken van aangekoekte suikers in de ketel: hoogste tijd voor de schoonmaakbeurt. Een donkere kleuring van het ijs duidt op een mix die te vaak is doorgekookt. Bij een gele gloed op het softijs, is meestal sprake van een haperende luchtpomp (of een versleten tandwiel in het geval van een tandwielpomp). Zo’n hapering is natuurlijk niet best voor de kwaliteit, maar ook niet voor de luchtopslag en dus het rendement.

Softijs, bewaring en onderhoud

Moet je nog zelf pasteuriseren? Doe dit dan in drukke tijden aan het einde van de werkdag nadat de machine is bijgevuld. Zorg dat je de aanwijzingen van de fabrikant altijd bij de hand hebt. Schoonmaken, desinfecteren en eventueel pasteuriseren; dat is nog niet alles. IJsmachines hebben daarnaast periodiek onderhoud nodig. Heel essentieel is een goede werking van de thermostaat. Als die niet meer naar behoren functioneert, kunnen zelfs gevaarlijke bacteriën groeien doordat de temperatuurhuishouding in de war is. Gebruik je gepasteuriseerde vloeibare mixen? Bewaar die dan absoluut niet te warm. Liefst bij maximaal 4 graden en vanzelfsprekend niet langer dan de THT-datum.

Softijs, het hele jaar door

Inclusief milkshakes, is het omzetaandeel bij veel cafetaria’s minimaal 5 tot 8 procent. Bij cafetaria’s die het hele jaar door actief zijn met de verkoop van softijs en milkshakes, kan dit stijgen naar royaal boven de 10 procent. Dus, wie de machines (of een deel hiervan) het hele jaar gebruikt kan, in combinatie met actieve bijverkoop, zijn verkoopcijfers van softijs en milkshakes per saldo oppeppen met ettelijke tientallen procenten. Lukt jaarverkoop toch niet? Schakel dan de machines in elk geval niet te vroeg in het seizoen uit. Naast het vroege voorjaar, kent ook het late najaar soms onverwacht veel zomerse dagen. * Haal jij met jouw bedrijf wel het maximum uit jouw machines en jouw verkooplocatie? Leveranciers van apparatuur en mixen beschikken over een brede ervaring in de markt. Vrijwel alle houden ze regelmatig workshops of geven ze advies op maat. Als je meer omzet wilt maken met softijs, maak dan gebruik van de expertise van de leveranciers.

Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld 3