Meer frikandellen op de markt, maar toch nog tekorten her en der

Actueel |
23 september 2022 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Maximaal vijf doosjes

Producenten en groothandels zijn nog niet in staat voldoende frikandellen te leveren. Zo geldt bij Hanos voor bepaalde soorten frikandellen dat een klant maximaal vijf doosjes voor zijn cafetaria mag meenemen.

Het beeld van ‘nee’ moeten verkopen is breder. Uit de branche komen regelmatig verhalen dat ook andere frituursnacks lang niet altijd op voorraad zijn. Dat is overigens geen nieuw fenomeen. Precies een jaar geleden deden zich voor het eerst grotere tekorten gelden, vooral veroorzaakt door logistieke problemen in de internationale keten en een gebrekkige beschikbaarheid van sommige grondstoffen.

Na de uitbraak van de oorlog in Oekraïne stokte de aanvoer van een aantal producten opnieuw. Ruim twee weken geleden trok het tekort aan frikandellen volop de aandacht, volgens producenten vooral veroorzaakt door personeelsgebrek.

“Enorme uitdagingen”

Het lijkt erop dat we voor langere tijd moeten leren leven met onzekerheden over leveranties. Nederlands grootste horecagroothandel Sligro heeft een standaard-waarschuwing op zijn website staan: “De hele wereld kampt momenteel met enorme uitdagingen. Er zijn tekorten aan grondstoffen, personeel en materieel en we kampen met zeer uiteenlopende weersomstandigheden. Kortom wereldwijde schaarste.”

Sligro schrijft verder: “We zoeken dagelijks de samenwerking op met onze leveranciers en onze partners om zo min mogelijk van deze problematiek door te geven aan onze klanten. Wij stellen een ‘maximum te bestellen aantal’ in op bepaalde artikelen om zo eerlijk mogelijk tussen klanten te verdelen. En als een artikel (bijna) niet meer voorradig is, schakelen we door naar alternatieve artikelen.”

Frikandelproductie flink opgevoerd

Vakblad Out of Home Shops berichtte twee dagen geleden dat met name de Belgische snackmaker Vanreusel de frikandelproductie flink opvoerde. Het bedrijf maakt nu vijf keer zoveel huismerkfrikandellen, vertelt marketingmanager Maurice de Kroon op het platform. Snackmaker Ad van Geloven verklaart op het platform dat het inmiddels weer volle kracht frikandellen maakt.