Mager jaar: “Consument maakt pas op de plaats”

Actueel |
5 januari 2024 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

Na de inhaalslag in 2022 en begin 2023 maakt de consument dit jaar een pas op de plaats met zijn horecabezoek. De deskundigen van de ING Bank verwachten dat het een mager jaar wordt voor branche. Het volume verkochte producten zal met maar circa één procent groeien.

“Verdere prijsverhogingen in 2024 in de horeca zijn onvermijdelijk door onder meer hogere personeelskosten,” schrijft de ING. “Circa één op de acht horecabedrijven kampt bovendien met een problematische schuldenlast.”

Vijf topics uit de prognoses die de bank doet voor de horeca.

1. 13 procent hogere bestedingen

“Na de grote post-covid inhaalslag in 2022 en begin 2023, keerde de sector in het tweede kwartaal van 2023 terug naar een stabieler groeipad. Uit de meest recente ING-transactiedata blijkt dat de waarde van de pinbetalingen in 2023 voor restaurants en cafés 13 procent hoger was ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Wel geeft deze groei van de bestedingen een enigszins vertekend beeld. De hoge groei komt enerzijds door prijsverhogingen die de horeca dit jaar heeft doorgevoerd. Anderzijds betreft de groei nog deels herstel van de coronapandemie.”

2. Sterke prijsstijging fastfood

“De grootste prijsstijgingen vonden in 2023 plaats in de fastservice, zoals snackbars, lunchrooms en afhaal- en bezorgingszaken, en bij restaurants en cafés. Zij kampen onder meer met hogere inkoopkosten van bijvoorbeeld olie, vlees, bier, koffie, brood en boter. Gemiddeld genomen werden voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken in 2023 13 procent duurder. Hoewel de energiekosten inmiddels dalen, stegen de personeelskosten, onder meer door de verhoging van het minimumloon met 10 procent begin 2023 en 3 procent in juli 2023.”

3. Vertrouwen klant nog laag

“Dat de vooruitzichten voor de horeca voor 2024 mager zijn, komt door een lage economische groei, een licht stijgende werkloosheid, een aanhoudend laag consumentenvertrouwen en (verder) oplopende prijzen in de horeca. Net als in 2022 ontkwam de sector er in 2023 niet aan de prijzen met gemiddeld 9 procent te verhogen. Dat was nodig om de hogere kosten voor energie, inkoop en personeel (deels) te compenseren. Volgens de nieuwe horeca-cao gaan begin 2024 alle werknemers in de horeca er 8 tot 12 procent op vooruit.”

4. Nog steeds personeel tekort

“De loonsverhogingen zijn nodig om concurrerend te blijven ten opzichte van andere sectoren als het gaat om het aantrekken van personeel. Hoewel de arbeidsmarkt inmiddels iets minder gespannen is, heeft nog altijd circa de helft van de horecabedrijven in het vierde kwartaal 2023 last van het personeelstekort. Zo lopen ze bijvoorbeeld omzet mis doordat ze hun horecazaak eerder, of op bepaalde dagen, sluiten wegens een gebrek aan personeel.”

5. Lagere winstmarge, meer stoppers

“Voor horecaondernemers die de hogere kosten slechts gedeeltelijk bij de klant in rekening kunnen brengen, betekent dit dat een deel van de hogere kosten ten laste komt van de winstmarge. Deze staan vooral bij restaurants en cafés al langere tijd onder druk, onder meer vanwege de sterke concurrentie in de afgelopen jaren door de forse groei van het aantal horecazaken. Na twee jaren met extreem weinig faillissementen, ligt het aantal faillissementen in 2023 weer boven het pre-coronaniveau van 2019. Ook waren er in 2023 10 procent meer gewone bedrijfsbeëindigingen dan in 2019. De verwachting is dat het aantal bedrijven dat stopt of failliet gaat in de horeca in 2024 hoger zal zijn dan in 2023.”

Foto: drukte bij Manneken Pis, Shutterstock

Meer over