Lidl: goedkopere vegaburger in schap naast duurdere vleesburger

Actueel |
13 juni 2023 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Persfoto Lidl Nederland / Henk van der Giesen

Plantaardige burgers naast hamburgers, vegetarisch gehakt naast gehakt vlees. Waar vega en vlees doorgaans nog liggen in gescheiden koelvakken in de supermarkt, legt Lidl Nederland ze voortaan naast elkaar.

Lidl wil vleeseters verleiden om vaker te kiezen voor vleesvervangers. In 70 van zijn 440 supermarkten in ons land liggen vega en vlees nu in hetzelfde vak. De vega-producten zijn bovendien lager in prijs dan de keuzes met vlees. Lidl geeft als voorbeeld de actuele prijs van een pak rundvleesburgers voor €3,89 versus een pak vegaburgers voor €2,99.

Pilot om effect te meten

In een persbericht stelt Lidl Nederland: “We gaan bij deze pilot onze bestverkopende vleesvervangers ook in het vleesschap presenteren: de vegetarische burger direct naast de vleeshamburger dus. Hiermee willen we steeds meer van onze klanten kennis laten maken met onze vegetarische producten zoals onze vleesvervangers. Ons doel is dat onze klanten zien hoe makkelijk en lekker het is om af en toe een dagje geen vlees te eten en zo onze impact op het klimaat te verkleinen.”

Het gaat voorlopig om een proef. Het Duitse supermarktconcern wil namelijk eerst inzichtelijk maken welke invloed dit heeft op het koopgedrag. Onder meer de Wageningen Universiteit is betrokken bij het onderzoek.

“Helft plantaardig in 2030”

Lidl breidde het aanbod aan vleesvervangers de afgelopen jaren reeds fors uit. De supermarkt wil “de zichtbaarheid en vindbaarheid” van plantaardige producten vergroten. Het beleid past in het streven van Lidl om sneller de transitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten te maken. In 2030 moet de helft van alle eiwitten die worden verkocht vegetarisch zijn. Nu is de verhouding: 38 procent plantaardige en 62 procent dierlijke eiwitten.

Lidl is al langer bezig om zijn aanbod verantwoorder te maken. Zo werd vorige maand nog aangekondigd dat vezelrijke producten structureel in prijs worden verlaagd. De supermarktketen promoot actief het Schijf van Vijf-assortiment. Dezer weken zijn in de nodige vestigingen bovendien diëtisten te vinden die voedingsadvies geven aan de klanten.