Nederlandse cafetariaformule wil met masterfranchiser de Belgische frituurmarkt veroveren

Actueel |
4 mei 2022 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Max, oerfrituur in Antwerpen, foto: UZM

Kwalitaria doet opnieuw een poging de Belgische markt te betreden. De Nederlandse cafetariaformule is op zoek naar een masterfranchiser bij onze zuiderburen, aldus aandeelhouder Antonio Stroes op platform Retail Trends. Kwalitaria beschikt dankzij investeerder en grootaandeelhouder Antea over de financiën om te expanderen.

door Ubel Zuiderveld

Tegen Retail Trends verklaart Stroes: “Er lopen wat lijntjes, maar de juiste hebben we nog niet gevonden. Maar het is absoluut onze ambitie. We denken dat een professionaliseringsslag in België een welkome aanvulling kan zijn op hetgeen er nu gebeurt. Er zitten zeker heel mooie, keurige cafetariabedrijven en frituurzaken. Maar er zijn er ook een hoop waar de tijd heeft stilgestaan. En dat is dan voorzichtig uitgedrukt.”

Eerdere pogingen

Het is niet de eerste keer dat Kwalitaria begerig kijkt naar de Belgische markt. Zelfs ver voordat Stroes’ formulehuis de formule overnam, waren er al plannen in die richting. Ook vier jaar geleden nog maakte formulehuis FFC kenbaar actief te willen worden bij onze zuiderburen. Toen was het de bedoeling een combinatie te maken met broodjesketen Délifrance. Dankzij een licentie met Délifrance Benelux, kwamen namelijk toen ook de nodige Belgische vestigingen van de broodjesformule onder het beheer van formulehuis FFC.

Best-Frit en Erkend Friturist

Hoewel er de nodige frituristen zijn met meerdere zaken, wordt de Belgische frituurmarkt nog gedomineerd door zelfstandig ondernemers. Wel zijn 180 frituren aangesloten bij Best-Frit, een al lang bestaand kwaliteitslabel waarbij frituren één keer per jaar onaangekondigd grondig worden geïnspecteerd. Best-Frit bedrijft bovendien collectieve marketing. Brancheorganisaties Horeca Vlaanderen en Navefri introduceerden daarnaast meer recent het label ‘Erkend Friturist’, vooral bedoeld om de authentieke Vlaamse frituurcultuur te beschermen.

Marktomvang vergelijkbaar

De marktomvang is in Nederland en België ongeveer hetzelfde. In beide landen zijn 5500 tot 6000 frituurspeciaalzaken. Bureau Datlinq stelde twee jaar geleden nog de frituurdichtheid van de twee lage landen vast: in Nederland is één frituurspeciaalzaak per 2889 inwoners, België loopt 1 op 1934.