FSIN: “Uitdaging om jongeren opnieuw voor de snackbar te winnen”

Actueel |
16 januari 2024 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Maaltijdbezorging door formulebedrijven groeit, maar niet zo onstuimig meer als in de coronajaren. Volgens het nieuwe delivery-rapport van FoodService Instituut Nederland (FSIN) neemt het belang van cafetaria’s op de bezorgmarkt bovendien snel af. “De cafetaria heeft een uitdaging om jongeren opnieuw voor de snackbar te winnen.”

Op de bezorgmarkt lieten formules, waaronder ook de cafetariamerken, vorig jaar een omzetplus zien van 7 procent. Er is echter geen sprake meer van dubbele cijfers zoals in de topjaren: in de coronajaren werden groeicijfers van 30 tot ruim 50 procent genoteerd.

“Cafetaria verliest zijn status”

Over de frituurbedrijven schrijft het FSIN: “de ouderwetse snackbar of cafetaria is zijn status van eerste speler, en eigenlijk lange tijd enige speler, in deze bezorgmarkt aan het verliezen. Groeiden voorheen jongeren op met de cafetaria als bijna vanzelfsprekend, heel gebruikelijk alternatief voor zelf koken, dat beeld verandert snel.”

“Veel alternatieven”

Het kennisinstituut stelt verder vast: “De alternatieven voor patat met een frikandel zijn inmiddels legio. Bovendien hebben de alternatieven niet zelden ook betere bezorgcondities. Patat is een moeilijk delivery-product, dat warm moet worden bezorgd en daardoor ook een specifieke verpakking voor vervoer vergt.”

Het FSIN wijst er verder op dat ook personeelsgebrek (te weinig bezorgers) de sector parten speelt, terwijl de loonkosten bovendien flink stegen en de prijzen sommige consumenten afschrikken.

“Sushi groeit door”

Uit een eerdere editie van het delivery-rapport bleek reeds dat frituurgerechten van de tweede plaats waren gestoten door sushi. De nummer één werd en blijft nog steeds pizza. Nog altijd groeit de animo voor bezorg-sushi volgens het FSIN.

Over de bezorgcafetaria schrijft het FSIN verder: “De omzetgroei van cafetaria’s is de komende jaren beperkt. Spelers in deze sector kunnen echter werken aan herstel met acties en actieproducten, alsmede met handige, complete gemaksoplossingen (menu met salade, hoofdgerecht, toetje en drankje). Een uitdaging zal zijn om de jongere generaties, die tegenwoordig kunnen kiezen uit een keur aan alternatieven, opnieuw voor de snackbar te winnen.”

Bezorgmarkt groeit beperkt

De gehele markt van maaltijdbezorging door horeca- en foodservicebedrijven groeide in 2023 met 3,5 procent naar 3,52 miljard euro. Echter: de hoeveelheid verkochte producten nam af. “De groei geeft een vertekend beeld. Prijsstijgingen verbloemen een fors afnemend verkoopvolume,” aldus het FSIN.

Foto: promofoto Just Eat Takeaway

Meer over