Thuisbezorgd.nl en andere deliverymerken van Just Eat Takeaway (JET) kampen nog altijd met een dalend aantal bestellingen. In het eerste halfjaar verwerkte JET wereldwijd 450 miljoen orders, 12 procent minder dan vorig jaar.
De daling was in Noord-Amerika sterker dan in Europa. Just Eat Takeaway zag daar namelijk het aantal orders met 15 procent afnemen.
In een toelichting zegt het bedrijf van Jitse Groen: “De daling valt te verklaren door de coronacrisis, die in het eerste kwartaal van 2022 nog een rol speelde.”
“Concurrerende markt”
Bovendien, stelt JET, is de bezorgmarkt op dit moment uitermate concurrerend. Bemoedigend noemt het bedrijf het gegeven dat het tweede kwartaal wel beter verliep dan de eerste drie maanden van dit jaar. Verheugd is Just Eat Takeaway bovendien over de positieve bedrijfscijfers in de eerste helft van 2023. Er werd een positief resultaat geboekt van 143 miljoen euro. Vorig jaar was nog sprake van 134 miljoen verlies.
Ook lagere maaltijdtijdomzet
Niet alleen het aantal bestellingen liep terug, dit geldt ook voor de totale handelswaarde van de bezorgmaaltijden. Met 13,2 miljard euro lag die 6 procent onder de eerste helft van 2022. Dit bedrag is de brutowaarde van alle maaltijden die via de JET-websites werden besteld bij aangesloten restaurants. Het bedrijf zelf boekte een omzet van 2,6 miljard euro. Ook dat is minder dan de eerste zes maanden van 2022.