Campagne NVWA: 5 veel gestelde vragen over allergenen op je kaart

Actueel, Achtergrond |
16 januari 2024 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

De NVWA is onlangs een campagne gestart om het vermelden van voedselallergenen op menukaarten te stimuleren. Bij veel cafetariahouders en hun medewerkers is er nog steeds onduidelijkheid over deze materie. 5 veel gestelde vragen én de antwoorden.

In de video die de NVWA deelt op haar sociale mediakanalen vertelt een consument dat ze het vermelden van voedselallergenen via iconen op de menukaart prettig vindt. Zo ziet ze meteen dat er bijvoorbeeld gluten in zitten. Een andere klant laat in de video weten het te waarderen als keukenmedewerkers het gerecht kunnen aanpassen.

Verplichte informatie over voedselallergenen

De campagne is niet alleen bedoeld om horeca-ondernemers op te roepen om beter te communiceren over voedselallergenen. Ook consumenten wordt gevraagd om melding te maken van horecabedrijven waar het mis gaat. Sinds 2014 is het voor voedselbereiders wettelijk verplicht om je klanten te informeren over 14 allergenen. De NVWA controleert en handhaaft deze wetgeving. Vorig jaar zijn er extra controles geweest omdat bleek dat er veel mis ging in de horeca ten aanzien van voedselallergenen.

Vraag 1: moet je voedselallergenen op je menukaart of assortimentsbord vermelden?

Nee, dat is niet verplicht als het gaat om niet-voorverpakte producten.

Vraag 2: wat is er dan wel verplicht?

De eerste optie is om de informatie over voedselallergenen in de door jouw bereide en aangeboden producten schriftelijk of elektronisch in je bedrijf beschikbaar te hebben. De NVWA controleert bedrijven hierop.

Vraag 3: mag het ook mondeling?

Ja, dat mag als je dit direct aan de consument doet voordat de aankoop plaats vindt. Of via een schriftelijke vermelding op de plaats van verkoop. Laat de klant weten dat hij zich voor allergeneninformatie tot het personeel kan richten.

Denk daarbij aan een bordje op de counter of tekst op de lichtkrant/ tv-schermen zoals: “Heb je vragen over voedselallergenen? Meld het ons.” Vergeet ook je website niet.

Via Frituurwereld/ProFri zijn leaflets voor klanten ontwikkeld. Ook zijn er stickers beschikbaar die je bij de kassa kunt plakken. Als je niets communiceert over voedselallergenen, riskeer je een boete.

Tip: Voeg een zin toe aan je kaart of menupresentatie: “Heb je vragen over voedselallergenen? Laat het ons weten.”

Vraag 4: kan ik iconen gebruiken om de allergenen aan te geven?

In de video van de NVWA wordt dit aanbevolen. Het schept aan de ene kant duidelijkheid omdat je als klant meteen ziet welke allergenen er in een product zitten.

Maar… zorg wel dat het ook klopt. Want als je een keer afwijkt van de standaardreceptuur omdat een ingrediënt niet voorradig is, kan er zo maar een allergeen worden toegevoegd dat niet vermeld staat. En dat kan dan voor onveilige situaties zorgen bij klanten met een voedselallergie.

Tip: leg je allergenenbeleid vast in een schriftelijk of digitaal document. Beschrijf hierin hoe je medewerkers om moeten gaan met dit soort situaties.

Vraag 5: wanneer is het vermelden van voedselallergenen wel verplicht?

Op voorverpakte producten is vermelding voedselallergenen wel verplicht. En als je een bestelsite hebt waar consumenten de bestelde voorverpakte producten direct moeten betalen, moet je de voedselallergenen vermelden. De NVWA controleert hierop.

E-learning

Wil je meer informatie over voedselallergenen en de regels hierover? Ga dan naar de kennisbank van het Nederlands Frituurcentrum. Je kunt je medewerkers ook een passende e-learningmodule laten volgen zodat ze goed voorbereid zijn op vragen van klanten.

Ga hier naar de kennisbank van het Nederlands Frituurcentrum.

Tekst: Bianca Roemaat, foto: ProFri

Meer over