Fastfood: schaalvergroting zet door

Actueel |
22 mei 2023 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: KFC Nederland / Twycer

Ondanks de sluiting van duizenden Subways de afgelopen jaren, blijft het totale aantal vestigingen van de drie grootste fastfoodconcerns wereldwijd toenemen. Yum! Brands, McDonald’s en Subway hebben samen ruim 132.000 restaurants.

door Ubel Zuiderveld

Getalsmatig is Yum! Brands ‘s wereld grootste fastfoodconcern. Yum! heeft 55.000 KFC’s, Pizza Huts, Taco Bells en Habit Burger Grills in 155 landen.

McDonald’s komt als tweede met 40.275 restaurants. McDonald’s is present in 118 landen. Subway telt 36.785 restaurants in 103 landen. Op het hoogtepunt in 2016 had Subway nog 44.700 vestigingen.

Starbucks marcheert op

De drie grootste fastfoodconcerns groeien nog altijd. In 2006 lag hun aantal restaurants op 94.500, vijf jaar geleden op 124.800. Wel wordt het supertrio van de restaurantwereld door concurrenten op de hielen gezeten. Zo heeft Starbucks, de nummer 4, 32.200 outlets in 80 landen.

Vrijwel gelijk op gaan Inspire Brands en Restaurants Brands International. Inspire Brands ontstond vijf jaar geleden toen Arby’s (een Subway-achtige formule) andere merken ging opkopen. Nu heeft Inspire Brands 29.900 restaurants in ruim 60 landen van de merken Dunkin’, Baskin-Robbins (ijs), Sonic Drive-In (burgers), Arby’s, Buffalo Wild Wings, Rusty Tacoen Jimmy John’s (sandwiches).

Burger King

De andere volger Restaurant Brands International (RBI) ontstond in 2014 uit het samengaan van Burger King en de Canadese formule Tim Hortons (koffierestaurants). Kipconcept Popeyes en broodjesformule Firehouse Subs horen inmiddels eveneens bij RBI. 28.200 outlets in ruim 100 landen was de stand eind 2022. Verder heeft Domino’s 20.200 pizzazaken in ruim 90 landen.

Kijken we naar de omzet, dan zijn Inspire Brands en McDonald’s ‘s werelds grootste in de fastfoodbusiness. Ze boeken wereldwijd een omzet van respectievelijk €28 miljard en €22 miljard. Subway heeft een veel lagere omzet. Bovendien staat het te koop.

Meer over