Europa: regels voor (maaltijd)platforms

Actueel |
21 december 2019 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Beeld uit de uitzending / Screenshot Radar

De Europese Commissie heeft een verordening aangenomen waarmee de rechten van maaltijdbezorgers en consumenten op platforms als Thuisbezorgd.nl beter zijn geregeld. De verordening, de eerste in zijn soort, wordt per 12 juli 2020 van kracht voor alle naar schatting 7000 handelsplatforms in de Europese Unie.

In de verordening is onder meer opgenomen dat platforms hun voorwaarden op een aantal punten moeten bijstellen. Zo moeten platforms meer transparantie bieden: bijvoorbeeld over de totstandkoming van de toplijstjes van aanbevolen bedrijven. Ook mogen ze niet zonder gemotiveerde kennisgeving vooraf een bezorgrestaurant schrappen van hun websites.

Dit laatste overkwam dit jaar bijvoorbeeld een Groningse bezorgcafetaria, die hierdoor plotsklaps bijna zijn hele omzet kwijt was. De cafetaria werd zonder aanzegging verwijderd van Thuisbezorgd.nl, omdat het bedrijf onder verschillende merken present was op het platform. Het schrappen volgde op een uitzending hierover van TV-programma Radar. Radar meldde dat in Groningen op thuisbezorgd.nl (180 bezorgmerken) zeker tien aanbieders te vinden waren, die gerechten aanbieden onder drie of meer verschillende merknamen; ofwel een totaal van zeker 30 op 180. Ook op dit punt staan er voorwaarden in de nieuwe Europese verordening. Wie de hele tekst van de verordening wil lezen, moet zoeken naar EU-verordening 2019/1150. De titel luidt voluit “Verordening ter bevordering van billijkheid en transparantie voor zakelijke gebruikers van onlinetussenhandelsdiensten”.

Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 14 – Winter 2019-2020