Wacht de bezorgfrituur een grote toekomst?

Actueel |
20 april 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foodmaster bezorgzaak, foto FHC Formulebeheer

AnyTyme Toscane in Borne en Foodmaster Almelo Delivery zijn twee recente voorbeelden van frituurspeciaalzaken zonder zitplaatsen, die enkel en alleen gericht zijn op afhaal en bezorging. Gaan meer cafetaria’s Domino’s en New York Pizza achterna?

De AnyTyme is al geopend, Foodmaster Almelo gaat binnenkort open. Formulehuis FHC werkt bij de totstandkoming van deze vestiging samen met cateraar Brood met Spelen, gevestigd op een industrieterrein. De algemene verwachting is dat het aantal bezorgfrituren zonder zitplaatsen de komende jaren sterk zal toenemen. Sowieso zullen bezorgkeukens zonder fysiek restaurant een vlucht nemen. Denk hierbij ook maar eens aan de voorspelde groei van zogenaamde dark kitchens.

Voordelen bezorgkeukens

Gespecialiseerde bezorgkeukens hebben een aantal voordelen ten opzichte van cafetaria’s met zitplaatsen. Als de keukens niet in stadscentra of langs invalswegen zijn gevestigd, valt de vierkante meterprijs aanmerkelijk lager uit. Bovendien kan voor locaties gekozen worden die logistiek gezien op een goede plek liggen, zodat korte aanrijdtijden gegarandeerd zijn. Nadeel van maaltijdbezorging vanuit een bedrijf met zitplaatsen is bovendien: het geeft onrust voor de eters ter plekke. Daarnaast houdt de uitbater van bezorgkeukens beter zicht op de kosten en lasten; dat is een stuk lastiger als fooddelivery vanuit een bestaande cafetaria plaatsvindt.

Detailhandel

Er is bovendien een ander groot voordeel: als geen sprake is van consumptie ter plekke en hooguit een afhaalbalie, vallen bezorgkeukens niet onder de horeca, maar onder de detailhandel. Op bedrijventerreinen kan dit juist soms weer complicaties opleveren, maar in zijn algemeenheid heeft detailhandel met minder beperkende regelgeving te maken dan horeca.

Bezorgkeukens waaraan een merknaam hangt, zullen, net als bijvoorbeeld Domino’s, wel worden toegelaten tot Thuisbezorgd. Het platform heeft laten weten vooralsnog geen zogenaamde dark kitchens te dulden. Nog lucratiever is natuurlijk dit: een bezorgkeuken met een eigen bestelapp, zodat er geen afdrachten aan platforms hoeven te worden gedaan. Om een eigen bestelapp van een bezorgkeuken volledig te laten inburgeren, zijn echter wel grote investeringen in uitgekiende lokale marketing noodzakelijk.