Cafetariaformules: nauwelijks sprake van uitbundige Oranjemarketing

Actueel |
29 november 2022 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Beeld: Smullers

De oogst is schraal. De belangstelling van de snackwereld voor het WK was in de aanloop naar het voetbaltoernooi in Qatar beperkt. Ook bij formulemerken in de cafetariasector is de Oranjegekte bepaald minder uitbundig dan tijdens eerdere kampioenschappen.

Om op save te spelen, kiest menig merk voor campagnes die een meer algemene noemer hebben. Zo staat bij de tientallen Snackpoints in ons land de actie Hollandse Weken centraal. Noemer: “Heel veel voor heel weinig. We letten bewust op de kleintjes.”

WK Frikandel en oranjesaus

Wel geef Snackpoint Oranjeshirts weg en introduceerde het Limburgse concept de speciale WK Frikandel Oranje met oranjesaus, geroosterde uitjes en verse bosuitjes. Ook Foodmaster trapte de maand november af met Hollandse Weken.

Bij de Smullers-snackbars op de stations gaat de oranje fritessaus eveneens nog maar eens op herhaling. “Kleur je frites Oranje!” is de simpele slogan van Smullers, tegenwoordig uitgebaat door het Franse concern Lagardère. Wel heeft de formule een actie waarbij een tafelvoetbalspel van Coca-Cola wordt weggeven.

Frietbaas-hoodies

’s Lands grootste cafetariaformule Kwalitaria verloot tijdens wedstrijden van het Nederlands elftal oranje hoodies met het opschrift ‘Frietbaas’. Deelnemers moeten de uitslag raden van de wedstrijden van het Nederlands elftal. Op productniveau staat het “pittig potje” centraal, een bucket met pikante snacks zoals Vlammetjes. Tekst: “Het wordt een hete strijd, maar we gaan ongetwijfeld vlammen. Hup Holland!”

Bitterballen-elftal

Verhage zet ook de focus op een aanbieding met snackbuckets. Verder roept Verhage online: “Juich Oranje met warme voetjes naar de finale!” Er zijn namelijk bij de vestigingen speciale Verhage-sportsokken te winnen. Bij collegamerken als AnyTyme, Plaza, Febo, Family, Bram Ladage en Big Bread Kitchen blijven de Oranje-uitingen op sociale media en speciale acties zo mogelijk nog beperkter. Wel zet Big Bread, net als Snackpoint, zijn “bitterballen-elftal” in de schijnwerpers.

Al met al lijken de cafetariamerken, net als veel andere consumentenmerken, zich koest te houden tijdens dit WK. Mogelijk heeft dit te maken met de gevoelige politieke situatie rond de werkomstandigheden van de arbeidsmigranten die de stadions bouwden. Daarnaast speelt de periode in het jaar een grote rol: WK’s en EK’s in de zomer zijn simpelweg een betere voedingsbodem voor oranjevertier. Ook strijden in deze periode andere evenementen om voorrang: van Black Friday tot Sinterklaas en van Kerst tot oud en nieuw.

Meer over