“Belangstelling voor snacks is dit WK vooralsnog beperkt”

Actueel |
22 november 2022 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
De balt rolt in Qatar, foto Royaan

Chips (32 procent), Kaas (24) en bitterballen (22) zijn volgens een onderzoek van branchevereniging VGZ de populairste voetbalsnacks tijdens het WK in Qatar.

Producent Ad van Geloven meldde trouwens in de media dat in de aanloop naar het WK de snackbelangstelling nog matig was. “Normaal gesproken zien we een week voor aanvang van een WK of EK dat er veel vraag is naar voornamelijk bitterballen en andere borrelsnacks. Maar nu zien we die ontwikkeling niet,” aldus de snackmaker.

Dat de snackstemming rond het WK niet echt loskomt, wordt ook bevestigt door het VGZ-onderzoek. De branchevereniging van fabrikanten van snoep en zoutjes zegt: “Dit jaar wordt scherp naar de prijzen van de lekkernijen gekeken. Maar liefst acht op de tien (79%) koopt kritischer in dan voorheen. Voetbalfans uit het noorden van Nederland of met een lager dan modaal inkomen zijn daar het meest alert op.”

D66 kiest voor chips

Bij het WK in Qatar bleek weer eens hoe zeer voetbal en politiek met elkaar verweven zijn. Is om deze reden dat bij het onderzoek ook werd gevraagd naar de politieke voorkeur van de deelnemers? Het VGZ meldt hierover: “Chips zijn niet weg te denken bij D66-stemmers (42%). Kaas is het meest in trek bij de CDA-aanhang (33%). Bitterballen en kaassoufflés kunnen op de ‘onvoorwaardelijke’ steun van de Forum- en PVV-aanhang rekenen (26%). Noten op tafel maken de VVD-stemmers blij (20%). Terwijl voetbalfans met een voorkeur voor de Partij voor de Dieren het meest trouw zijn aan vega en vegan producten (22%).”

De bal rolt

Dat de bitterbal een populaire voetbalsnack is voor televisiekijkers, is al vaker uit onderzoek gebleken. Bezorgplatform Deliveroo (inmiddels verdwenen uit ons land) meldde bij het laatste EK nog de volgende details: “Nederlanders bestellen bitterballen het liefst rond lunchtijd, om 12:07 uur, en als late snack om 19:30 uur. Amsterdammers zijn het meest verzot op dit gefrituurde balletje, gevolgd door Rotterdammers, Hagenezen, Eindhovenaren en Utrechters.”

Meer voetbalnieuws…

Ander opmerkelijk snacknieuws van het voetbalveld: afgelopen weekend kreeg een ontevreden voetbaltrainer een rode kaart omdat hij “cafetaria” gebruikte als scheldwoord. Dat gebeurde bij de wedstrijd tussen SVV Scheveningen en De Treffers. “Ik zei tegen de scheidsrechter dat hij wat minder vaak in de cafetaria moest zitten,” zei de SVV-trainer. De scheids trok hierop een rode kaart.

Meer over