Oranje tegen etenstijd: “Het is één piek en dan valt het stil”

Actueel |
29 november 2022 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Shutterstock

De speeltijden van Oranje op het WK in Qatar zorgen voor korte felle pieken bij menige cafetaria. Het Nederlands voetbalelftal speelde twee wedstrijden om vijf uur ’s middags, vandaag is de laatste poulewedstrijd om vier uur. Tegen etenstijd dus.

Dagblad BN De Stem stelt: “De WK-gekte leeft als vanouds en de familiezakken friet en frikandellen zijn niet aan te slepen.”

Tommy de Bont van cafetaria Lammers in Middelburg spreekt van “topdrukte, bestellingen met grote zakken friet, veel frikandellen en kroketten”. Ook de specialisten in de pizzadelivery zetten alle zeilen bij om in relatief korte tijd grote bestellingen te verwerken.

“Minder dan tijdens ander WK”

Volgens De Bont zijn er ook veel klanten die hun bestellingen even vlot tijdens de rust in een wedstrijd willen afhalen. Dat geeft in zijn zaak een ongekende spits. Tegen BN De Stem zegt hij: “Voetballen tijdens etenstijd is voor ons echt een drama. Ik verwacht dat we minder omzet draaien dan tijdens een ander WK. Het is één piek en dan valt het stil.”

Overige wedstrijden

Als Oranje zich vanavond tegen Qatar plaatst voor de volgende ronde, wordt er komende zaterdag om 16.00 uur gespeeld. Wordt Oranje tweede in zijn poule, dan is de volgende wedstrijd zondag om 20.00 uur. Sowieso zijn alle wedstrijden tot de finale op zondag 18 december om 16.00 uur nu op deze twee tijden.

Gebruik van luchtovens

Hoeveel huishoudens bij wedstrijden aan het einde van de middag de Airfryer gebruiken is onbekend. Ongeveer één op elke acht huishoudens, ofwel een miljoen gezinnen, schafte de afgelopen tien jaar een Airfryer van Philips aan.

Daarnaast zijn er veel luchtrotatieovens van andere fabrikanten om thuis friet, snacks en andere gerechten te verhitten. Bekend is dat tijdens de lockdowns in de coronatijd veel extra ovens zijn verkocht. In de aanloop naar het WK lanceerde Mora tot verdriet van een deel van de cafetariabranche bovendien nog een grote campagne onder de noemer AirFryday.

Meer over