Beckers naar IK: 5 dingen over de snackbusiness

Actueel |
7 juni 2023 |
Leestijd ± 2 tot 4 minuten
Foto: Van Geloven Mora Beeldbank.

Staan we aan de vooravond van verdere schaalvergroting in de snackindustrie? De grote Investeerder IK Partners neemt GoodLife Foods (Beckers) over van branchegenoot van Egeria. IK kondigt aan meer overnames te zullen plegen om de positie in de markt van diepvriesgerechten te versterken.

door Ubel Zuiderveld

Beckers, maar ook Bicky Burger en Mexicano komen opnieuw in handen van een partij voor wie de voedselproductie geen kerntaak is. De plannen bij de bekendmaking van de overname zijn groot, maar het is afwachten wat er daadwerkelijk gaat gebeuren. Want niet zelden verkoopt IK zijn deelnemingen ook weer snel door.

Hoe het zij: Beckers en Mora, de bekendste snackmerken die beide rond 1960 ontstonden, vormen nog altijd het hart van de twee grootste snackproducenten van ons land. Van Geloven (Mora) en GoodLife (Beckers) vertegenwoordigen opgeteld een omzet van bijna een half miljard euro.

5 dingen over Beckers, Mora en de snackconcentratie:

1. Beckers al in 1972 verkocht

In 1958 vindt de Brabantse slager Jan Bekkers de frikandel uit, “een worst zonder darmvel”. In 1959 start hij met de productie. Tot 1972 werken Bekkers en Beckers aan de landelijke distributie van de frikandel, die snel aan populariteit wint. In 1972 wordt het bedrijf verkocht en onderdeel van vleeswarenmerk Homburg, dat dan een Britse eigenaar heeft.

Later wordt Beckers samen met snackmerk Tappaz verzelfstandigd onder de naam Fastfood International. In 1991 koopt voedselconcern Wessanen Beckers en Tappaz. In 2014 neemt investeerder Egeria de moedermaatschappij van Beckers over. Egeria had eerder aanmerkelijke belangen in concurrent Ad van Geloven (tegenwoordig kortweg Van Geloven).

2. Mora tot 1994 zelfstandig

Vanuit de familieslagerij in Maastricht begint Marcel Mourmans in 1960 met de regionale levering van snacks uit eigen keuken. Zowel in Maastricht als Tilburg opent hij in de jaren daarna grotere fabrieken, eerst voor met name loempia’s en kroketten. Mora wordt zowel voor de thuis- als buitenhuismarkt een merk van belang.

In 1994 verkoopt Mourmans zijn bedrijf aan Unilever. Het Brits-Nederlandse concern verkoopt op zijn beurt Mora in 2006 aan Ad van Geloven, het Tilburgse bedrijf dat in de jaren ’60 startte met de productie van soep en kroketten. Na een periode van investeerders en management-buyouts krijgt McCain in 2016 een meerderheidsbelang in Mora/Van Geloven, dat nu al heel wat jaren de marktleider is.

3. Een enorm portfolio

De moederbedrijven van zowel Mora als Beckers breidden in de loop van de jaren enorm uit, soms door de lancering van nieuwe eigen merken, maar meestal door overnames. Het portfolio van het marktleidende duo bevat de namen van heel wat snackmerken en producenten.

Een kleine opsomming: Welten, Laan Snacks, Van Dobben, Hebro, Tappaz, Bicky Burger, Duif, Borrelmaatjes, Amsterdamse Croquetten, Exellent, De Vries Vleessnacks, Mexicano, Van Oers Snacks, Souflesse, Kwekkeboom, Flexitarian Bastards, KB Soufflé, Willie Dokter, Habek Snacks, De Bourgondiër, Cold Food, Royaan, Rijks Snacks, Van Lieshout en Welten.

4. Basis voor nieuwe groeiers?

In ons land ontstaan de laatste jaren veel nieuwe, lokale en regionale snackfabriekjes. Hierbij valt op dat vooral plantaardige snackvarianten, snacks die minder vet/kilocalorieën bevatten én luxe, soms streekgebonden variaties populair zijn. Dat niet alles goud is wat er blinkt, blijkt af en toe ook. Zo hield een kleine producent van sprinkhaansnacks het onlangs voor gezien.

Ongetwijfeld zullen enkele kleinschalige bedrijven de komende tijd verder doorgroeien, iets dat we ook in de frietvoorbakkerij al volop zien gebeuren. Naast deze recente starters zijn er nog een paar van oudsher bekende middelgrote producenten. Naast andere bedrijven gaat het onder meer om Piet de Wit in Zoetermeer (productie voor derden), Febo (eigen productie) en specialisten als Buitenhuis (mini- en ovensnacks) en Zeldenrijk (kroketten).

5. Pikante familiebedrijven

Pikant is de positie van twee andere groeiende snackfabrikeurs. Familiebedrijf Elite in de Achterhoek breidt al jaren gestaag uit. Met een nieuwe fabriek die eind dit jaar wordt opgeleverd, hoopt deze specialist in sauzen, salades en gepaneerde snacks zijn positie verder te versterken, zeker op de nasi/bamimarkt die in 1957 aan de basis lag van het bedrijf.

Gezien zijn paneerproductie, was Elite wellicht een mooie combi geweest met de Belgische producent Vanreusel, maker van gehaktsnacks, frikandellen en worsten met een omzet van circa 50 miljoen euro. Door de aankoop van Oma Bobs in Amsterdam vier jaar geleden, heeft Vanreusel nu echter tevens gepaneerde snacks in zijn pakket.

Even leek het Belgische familiebedrijf de inzet te worden van pokerspel. Bijna tien jaar geleden zette Vanreusel zijn zinnen op Beckers. Drie jaar later toonde Beckers juist interesse in een overname van Vanreusel. Nieuw management uit de eigen familiekring en de entree van een investeerder lijken een garantie voor langere zelfstandigheid.

Maar net als bij voetbaltransfers weet je het in de snackmarkt maar nooit.

Meer over